Wat is source port type(8) Destination port code (0) ?

Ik zit nu al maanden met allerlei problemen op de pc en heb al alles onderzocht - hardware, virussen etç etc.
Nu keek ik vandaag toevallig in de firewall events en ik zie daar rare vermeldingen:
Application : Windows operating system
Action : Blocked
Protocol ICMP
Source IP (verandert bijna voor elke melding)
Source port: Type(8)
Destination IP verandert maar is vaak ook dezelfde : ik heb er een opgezocht : dit is Telenet (ook mijn provider)
Destination port : Code (0)

Did soort alerts schijnt gestart te zijn in maart van dit jaar en ze gebeuren bijna dagelijks en ook meermaals per dag.

Hoi danyb,

Dat is een ‘Ping’ bericht, IMCP protocol verzoek is dan ‘Echo request’.

Alle ICMP codes zijn hier in een overzicht bij elkaar gebracht:
http://www.iana.org/assignments/icmp-parameters/icmp-parameters.xml

Dank voor de snelle reactie Ronny.
Ik had die lijst met ICMP codes al gevonden via een zelfde vraag in engels forum.
Alleen dat zegt mij niets.
Windows operating system wil iets doen - waarom wordt het geblokkeerd?
Hoe kan ik dat uitzoeken?

Wat er gebeurt is dat andere systemen op internet een ‘ping’ naar jou adres sturen om te kijken of je IP nummer ‘actief’ is.
Zie het als iemand die op de deur klopt om te kijken of je thuis bent, als je niet open doet zul je wel niet thuis zijn, zo werkt het ook met ping.
Als jou systeem geen ICMP Type 0 / Code 0 terug geeft aan de aanvrager dan ben je dus niet thuis.

Deze melding komen waarschijnlijk terecht in je logging omdat je b.v. in global rules een regel hebt staan die b.v. Blokkeren + loggen is.
Kun je eens kijken in global rules of dat Blok regels staan met logging aan?, zo ja dan zou je een blok regel kunnen maken om ICMP type 8/code 0 te blokkeren zonder loggen.
En die dan boven die andere loggende regel te plaatsen.

Kun je eens kijken in global rules of dat Blok regels staan met logging aan
Ronny - waar moet ik global rules zoeken? Wat ik wel vond : In More>Preferences> Tab logging

Maar Ok ik snap nu een beetje wat het is.
Ik dacht dat inbraken altijd via een poort gebeurden.

In feite stoort het mij niet dat ik zo’n meldingen krijg. Weet ik wat er gebeurt. Blijkbaar zit er iemand vanuit Indonesie steeds op mijn deur te kloppen.
Gelukkig heb ik een goed slot (Comodo) :wink:

Globale regels staan onder Firewall → Network Security Policy → 2e tabblad Global Rules.

Ronny, Ik zit momenteel in Frankrijk - zal het nakijken als ik terug ben - moest ik nog vragen hebben post ik hier dan - alvast dank voor opvolging