Ter info: ProductVersie 5.0.163652.1142 - VirusdatbaseVersie 0.
Wanneer ik de antivirusscan start vanuit het ‘COMODO Internet Security Premium’-venster, krijg ik het ‘COMODO Internet Security Premium’-venstertje met de melding “Update mislukt. Antivirus module is niet geïnitialiseerd!” - Doe ik een ‘Scan met COMODO Antivirus’ vanuit de ‘Windows verkenner’ dan krijg ik het ‘COMODO Antivirus’-venstertje met de melding “Antivirus module is niet geïnitialiseerd! Start a.u.b. de diagnosesoftware om het probleem op te lossen”. Start ik vervolgens de ‘Diagnose’ op het tabblad ‘Meer’, dan krijg ik het ‘COMODO Internet Security Premium’-venstertje met de melding “De diagnosesoftware heeft geen problemen gevonden met je installatie”.
Ik vermoed dat mijn probleem – het niet kunnen initialiseren van de 'Antivirus module’ - maar daaraan voorafgaand - het niet meer kunnen starten van de virusscanner - want de virusscanner heeft wel gewerkt na installatie, is ontstaan als gevolg van het uitvoeren van een ‘Erase Unused Space’ op de C-partitie van mijn pc met het programma ‘Erase’.
Wat kan ik doen om de Antivirus module opnieuw geïnitialiseerd te krijgen?
Het probleem zit 'em in Virusdatabaseversie 0, dit had minimaal 1 moeten zijn of veel hoger.
Blijkbaar is er iets mis met de bases.cav file. Heb je hier handmatig mee moeten updaten? of is dat direkt mis gegaan na de installatie?
Snelste oplossing is om een configuratie backup te maken via Meer, Beheer configuraties, Exporteer de actieve configuratie naar bestand. De-installeren, rebooten, Nieuw installeren, rebooten en daarna de AV zelfstandig laten updaten, dit is de snelste er zijn een paar andere workarounds maar die kosten meer tijd…
De eerste actie die ik ondernam wanneer het probleem zich voordeed van het niet willen starten van de virusscanner in de CISP-ProductVersie 5.0.163652.1142, was via ‘CIS-Toevoegen of verwijderen van onderdelen’ de virusscanner verwijderen. Evenwel liep de uitvoering van dit commando op blokkeringen uit. De exacte informatie die het informatievenster me gaf heb ik niet genoteerd; ik kan het u niet meer beschrijven.
Daarop ging ik over tot mijn tweede actie, namelijk het totaal verwijderen van CISP via ‘Start - Programmatoegang en instellingen - Programma’s wijzigen of verwijderen’ met de gedachte in mijn hoofd ik ga CISP opnieuw installeren en de problemen zullen voorbij zijn. Ook de uitvoering van dit commando liep op blokkeringen uit; ook hier noteerde ik niet de informatie die ik in het informatievenster kreeg en ben u evenmin in staat het terug te beschrijven.
Mijn derde actie was de restore van de ‘Image-backup’ van mijn C-partitie naar enige maanden terug. Na uitvoering hiervan kwamen 28 updates van Microsoft binnen en ik updatete of het gebeurde vanzelf – ik weet het niet meer exact - terug naar CISP-Productversie 5.0.163652.1142. Ook ander software werkte ik bij of installeerde ik zodat de programmatuur op mijn pc weerom in zijn initiële toestand van voor de probleemstelling stond. Tussenin deed ik regelmatig een schijfdefragmentering en startte ik ook telkens voor enkele seconden de CISP-virusscanner. Telkens kon de CISP- Productversie 5.0.163652.1142 starten.
Mijn vierde actie was mijn C-partitie opnieuw verzilveren, alles leek immers goed te werken. Wel deed ik voorafgaandelijk nog een schijfdefragmentering en met het programma ‘Erase’ een ‘Erase unused pace’ van de C-partitie. Groot was mijn verwondering wanneer ik na de ‘Image backup’ gemaakt te hebben als antwoord op het commando ‘Je hebt nog geen complete systeemscan uitgevoerd! Doe het nu.’ het bericht kreeg “Update mislukt. Antivirus module is niet geïnitialiseerd!”.
Besluit:
Mijn inziens is de ‘CISP-Productversie 5.0.163652.1142’ niet vrij van fouten. Nimmer heb ik met de Productversie 4.x na een ‘Erase unused space’ een probleem gehad met de CIS.
Ik ben ervan overtuigd dat ik na een nieuwe restore van een vroegere ‘Image-backup’ en een update terug van CIS 4.x naar ‘CISP- Productversie 5.0.163652.1142’ na een ‘Erase unused pace’ uitgevoerd te hebben, opnieuw identiek hetzelfde tegen te komen bij het starten van de virusscanner, namelijk het bericht “Update mislukt. Antivirus module is niet geïnitialiseerd!”.
Ik verzoek derhalve de Comodo-programmamakers de ‘Productversie 5.0.163652.1142’ te corrigeren. Graag krijg ik een probleemopvolgingsrapport.
Ter info: mijn pc bevat Microsoft Windows XP Home Edition Versie 2002 Service Pack 3.
Ik heb zojuist het bestand bases.cav gedownload van http://download.comodo.com/av/updates50/sig/bases/bases.cav en het geplaatst in C:\Program files\comodo\comodo internet security\scanners na voorafgaand bases.cav hernoemd te hebben naar bases.old.
Vervolgens een reboot gedaan van de pc.
Op het ‘COMODO Internet Security PREMIUM’-venster de datum ‘De virusdatabase is bijgewerkt op …… aangeklikt’. Hierdoor kwam een update binnen.
Vervolgens kon ik een virusscan uitvoeren.
Besluit: m’n probleem is opgelost. Met dank voor de informatie die ik op het forum kon vinden.