Svensk Comodo och uTorrent

Hej,
Jag får inte anslutningen mellan uTorrent och Comodo att fungera tillfredsställande. Ikonen i uTorrent är i princip alltid gul eller röd, trots att jag öppnat en specifik port i routern och Comodo (tror jag ivarje fall).

Jag hittade följande inlägg om mina problem:
https://forums.comodo.com/empty-t18443.0.html

men där behandlas det i den engelska varianten av Comodo, och min version är på svenska. Det verkar som om menyerna inte ligger likadant på de båda.
T.ex. står det i någon instruktion att man ska gå enligt följande:

Firewall->Advanced->Network Security Policy->Global Rules samt
Firewall → Advanced → Network Security Policy → Application Rules

men detta stämmer inte med mina menyer.

Jag har Comodo Firewall Pro Version 2.4.19.185
samt Databas över godkända program Version 3.0

Tacksam för all hjälp

PS. I programövervakaren visas 11 st. uTorrent med (Källsökväg: C:\Windows\explorer.exe) samt
2 st. med (Källsökväg: C:\Program\Mozilla Firefox\firefox.exe).
Är det rätt att där är så många? Kan jag radera dem och “börja om”?

Hej,

Ja, gränssnittet är olika i 2.4 och 3.0, men exakt hur det skiljer sig på den punkt du nämner vet jag inte.

Du har inte övervägt att uppgradera till senaste Comodo Internet Security (med eller utan AV-delen)? Har funnits på svenska sedan version 3.9, och aktuell version är 3.13.126709.581. https://forums.comodo.com/feedbackcommentsannouncementsnews-cis/comodo-internet-security-313126709581-released-t49566.0.html

Jag använder NOD 32 och har inte för avsikt att byta, men jag kanske skulle uppgradera till Firewall Pro 3.0. I vilket fall så hoppas jag dels på att få ordning på de problem jag nämnde, men också att få Comodo att “flyta” bättre. Det är på tok för många godkänna hit och godkänna dit som blir jobbigt i längden, inte minst för övriga familjemedlemmar.

Rekommenderar inte 3.0, utan senaste version. Vid installation kan du välja att installera endast brandvägg, endast antivirus eller båda. Systemskyddet (Defense+) installeras alltid.

Aktuell version är betydligt ”tystare” och därmed lättare att använda än 3.0. Inbyggt buffertöverskridningsskydd är en annan fördel. Och snart kommer CIS 4, som introducerar sandlåda och andra underlättande funktioner. :-TU

OK, nu har jag installerat CIS, men enbart brandväggen, och det fungerar mycket “tystare” som ni sa men…
uTorrent vill fortfarande inte funka.
När jag tittar på “Aktiva anslutningar” och uTorrent ser jag att min port är öppen (TCP Lyssnar:-min port-) men också att där är en uppsjö anslutningar under “UDP Out”, som tydligen inte går igenom, eller?? Har jag gjort något fel i inställningarna, ska UDP OUt också gå under TCP och var ändrar jag det i så fall? Det blir ju lite frustrerande när jag ser att där är många som försöker ansluta men inte kommer in!!

Antar att du ser att brandväggen spärrar intrångsförsök då µTorrent körs, och att det står 0 inkommande anslutningar?

Vilket alternativ är valt i Brandvägg, Lönnportsguiden? Varna mig för inkommande anslutningar… är det lämpligaste alternativet för dig.

Med det valt, bör du få en varning för att µTorrent försöker att ta emot en anslutning. Du kan eventuellt behöva ta bort befintliga regler för µTorrent i Nätverkssäkerhetspolicy.

Jag ändrade inställningarna i Lönnportsguiden som du sa, men jag märker ingen skillnad. Först trodde jag att alla UDP Out hade ändrats till TCP Out, men nu är det likadant igen. Om jag tar bort uTorrent i Närverkssäkerhetspolicy ska jag starta om datorn då, eller? Jag tycker som sagt att mitt problem borde försvinna i ett nafs, bara inställningarna blir rätt, och i går kväll var jag inne och kollade portarna i Routern och allt såg rätt ut! Det är schysst att ni är så hjälpsamma!

Edit: Jag sitter och följer inkommande / utgående anslutningar och de ändras ju klart hela tiden. Nu ser jag hur Comodo tar emot inkommande anslutningar till uTorrent, men ikonen i uTorrent är fortfarande inte grön! Det borde ju innebära att portarna inte öppnar sig som de ska, eller tänker jag fel?

Har för mig att ikonen bytte färg emellanåt då jag använde µTorrent, men det var ett tag sedan…

Jag gjorde på lättaste sätt då, tillät inkommande anslutningar då frågan dök upp, och det fungerade. :wink:

Du ser ju också i µTorrent att andra kan ansluta till din dator och ladda ned det du laddar upp.

Ok, nu blir jag kanske lite tjatig, men när jag kollade inställningarna i Lönnportsguiden igen visade det sig att den hade gått tillbaka till översta valet Definiera ett betrott nätverk… igen! Varje gång jag väljer Varna mig för inkommande anslutningar, går ut från fönstret och tillbaka igen, så är det likadant igen!! Hur sparar jag mina inställningar så att jag vet att de bibehålls?

Att första alternativet i Lönnportsguiden är markerat avspeglar inte vad som är valt. :wink:

Det ser likadant ut för mig (CIS 4 beta), men jag får en varning för att Spotify försöker att ta emot en anslutning.