Strul uppdatera antivirus

Kört Comodo Internet Security ca 6 månader helt problemfritt tills nu.
Antivirusen har inte uppdaterats sedan 1 januari och lyser rött. När jag är väljer att uppdatera den manuellt så får jag felmeddelandet “Misslyckades att uppdatera virusdefinitionsdatabasen. Vänligen kontrollera din internetanslutning och försök igen senare”. Har provat uppdatera manuellt flera dagar i rad.

Men hallå tänker jag, jag kan både surfa och lyssna på Spotify - uppkopplingen funkar där är inga tvivel om detta. Jag har inte gjort några ändringar någonstans tycker jag som skulle kunna skapa detta. Inga meddelanden i brandväggen eller hittade virus eller något.

Någon som har någon idé om vart problemet kan ligga?

Tackar på förhand för hjälpen!
Anna

Så då löste det sig av sig självt…
Ibland räcker det med att be om hjälp så funkar det!
Idag när jag startar upp datorn så gick det att uppdatera manuellt, varför det inte har gått de andra 5 dagarna förstår jag inte.

Anna

Hej,

Kan du uppdatera, eller får du direkt beskedet att databasen är uppdaterad?

Uppdatering av databasen har nämligen stoppats tillfälligt.

https://forums.comodo.com/feedbackcommentsannouncementsnews-cis/comodo-internet-security-313125662579-released-with-new-av-basescav-t49122.0.html;msg355334#msg355334

Jag har databas 3474, liksom i går.

Aha, uppdatering av databasen hade tillfälligt stoppats - det kan ju förklara det hela.
Jag gick in och uppdaterade manuellt, fick då direkt beskedet att databasen är uppdaterad.
Version av virusdatabasen är 3431 - vet inte vad versionen var igår.

Anna

3431 är flera dagar gammal. Om du vill se hur gammal, gå till C:\Program\COMODO\COMODO Internet Security\scanners, högerklicka på bases.cav, Egenskaper, så ser du när den ändrades.

Min ändrades den 5 januari 2010, 09:19:24.

Senaste databasversion som kan laddas ned är just nu 3460. Senaste version enligt uppdateringssidan är 3476.

Tack för infon.
Min ändrades senast den 31 december 2009, 21:25:11

Läste instruktionerna för att uppdatera. Känner mig inte helt ok med att starta i felsäkert läge och att jag reder ut det hela.
Förmodar att en uppdatering bör kunna lösa sig av sig självt med tiden?

Anna

Hej,

Har du kunnat uppdatera än? Jag har nu databas 3490.

Tillägg: Det finns nu en programuppdatering. Aktuell version är 3.13.126709.581. Gå till Övrigt, Sök efter uppdateringar. :wink:

Hej och tack för ditt ambitiösa engagemang.
Jag har nu uppdaterat enligt ditt inlägg till version 3.13.126709.581.

Jag kan uppdatera fortfarande, får inga felmeddelanden utan precis som innan att efter sökning får jag meddelandet om att databasen är uppdaterad. Dock har den fortfarande inte ändrats sedan 31 december 2009, 21:25:11
Samma version fortfarande trots uppdatering, omstart etc dvs version 3431.

Hm, det enda jag kan föreslå är att ladda ned en mer uppdaterad bases.av. Det går utan felsäkert läge:

  • Ladda ned senaste version (f.n. 3482), och döp om den till bases.cav.
  • Öppna CIS och ändra Systemskyddsnivån till Inaktiverad.
  • Byt namn på bases.cav i C:\Program\COMODO\COMODO Internet Security\scanners till vad du vill
  • Kopiera eller flytta den nedladdade bases.cav till C:\Program\COMODO\COMODO Internet Security\scanners
  • Återställ Systemskyddsnivån.
  • Starta om datorn.
  • Försök att uppdatera.

Går det fortfarande inte att uppdatera, får vi hoppas på mer kvalificerad hjälp, i avdelning Antivirus Help. :wink:

Gjorde som du skrev och nu har jag version 3482.
Funkar fortarande efter detta filbyte och omstart att klicka på att uppdatera manuellt, får samma svar som innan byte av cav filen dvs att databasen är uppdaterad.
Antar att jag märker om några dagar om CIS verkligen hämtar nya versioner som den säger eller inte.
Kommer att vara afk några dagar. Postar ny status nästa vecka när jag kan se om CIS verkligen hämtar nytt eller bara säger att den gör det.

Tack för all din hjälp

Den bör redan nu uppdatera till 3490, som är aktuell version.

Inväntar ny statusrapport nästa vecka. :a0

Läste på AV forumet du länkade till att många där hade liknande problem. Där var en av lösningarna att nedgradera sig till en tidigare version av databasen för att få igång den automatiska uppdateringen, såg också förslaget som du gav mig om att byta ut cav filen.

Dock ligger jag kvar på 3482, provat att uppdatera både under övrigt “sök efter uppdateringar” samt under översikt alt. antivirus och virusskydd där det står att den uppdaterades senast idag och korrekt tid.

Ja ja, kollar läget nästa vecka om den har kommit igång då, annars kanske alternativet kan vara att läsa in en äldre cav fil som vill uppdatera sig som någon föreslog.

Än en gång tack

Låter bökigt… ;D :-TU

Uppdateringen verkar a varit pausad fick vi veta nu, och kanske blir det så ett tag imorgon också.

Har nu databas 3547 och vad jag kan se är det den senaste ;D

Kan jag andas ut och tänka att allt är på banan igen eller?

Strålande! :slight_smile:

Uppdateringsstrulet tycks vara löst för din del.

Själv upplevde jag en del strul i morse/förmiddags: https://forums.comodo.com/antivirus-help/av-database-problem-since-updating-to-v581-t49583.0.html;msg357530#msg357530

Men det löste sig också. :slight_smile:

Sweet!
Kommer att stämma av läget lite framöver tror jag.

Tack för all din hjälp.

Varsågod, och välkommen åter! :smiley:

Lånar tråden lite då jag har ett liknande problem då jag använder ett begränsat användarkonto i xp sp3 får jag fel vid uppdate och måste logga in på mitt adminkonto för att antivirusdelen skall uppdateras.

Alla andra antivirusprogram jag har användt klarar detta och jag är ju inloggad som begränsad användare utav säkerhetsskäl plus att det finns flera olika användare på datorn?

Hej,

Besynnerligt. Jag testade med begränsat konto i mitt virtuella XP SP3-system, med CIS 3.14. Inget problem att uppdatera databasen. :-\