Scanproblemen - opgelost

Comodo 5.12.256249.2599

Ik krijg die Comodoscan maar niet onder de knie.

Scannen van hele pc (met aangesloten externe schijf) is gewoon ondoenbaar. Met mijn geplande scans scan ik enkel nog C schijf.

Als een scan loopt kan ik vaak niets meer doen op PC - ik heb de indruk dat vooral Internet Explorer dan enorm vertraagt.
Ik ben nu begonnen met te scannen op het eind van de dag.
Woensdag en Vrijdag. Toen ik woensdagavond na 3 uur kwam kijken had ik melding “Disk full” - geen enkele melding van Comodo.
Dit vermeld ik enkel ter vervollediging. Ik zal kijken wat resultaat vanavond is.

Ik gebruik af en toe ook Mbamscan van hele pc met externe schijf. Dat duurt maximaal enkele uren. Ook een scan met Superantispyware gebeurt in maximaal een paar uur.

Mijn onmiddellijke vraag is deze:
Omdat je de virusupdatabase niet automatisch kan laten updaten had men mij aangeraden dagelijks een scan van een klein bestand te laten lopen.
Ik heb dus een scanprofiel gemaakt met één document dat in D:/documenten zit en dat ik dagelijks laat lopen.
Echter elke dag begint Comodo plots de c-schijf te scannen. Update van de antivirusdatabase zie ik niet lopen.

De AV scanner belast de harde schijf zwaar bij een on demand scan. Dat kan zeker bij oudere hardware een zware belasting zijn.

Ik ben nu begonnen met te scannen op het eind van de dag. Woensdag en Vrijdag. Toen ik woensdagavond na 3 uur kwam kijken had ik melding "Disk full" - geen enkele melding van Comodo. Dit vermeld ik enkel ter vervollediging. Ik zal kijken wat resultaat vanavond is.
Disk full melding kan betekenen dat je hele grote archieven scant op een harde schijf die al erg vol is. Bij het uitpakken zou je dan zo'n melding kunnen krijgen.
Ik gebruik af en toe ook Mbamscan van hele pc met externe schijf. Dat duurt maximaal enkele uren. Ook een scan met Superantispyware gebeurt in maximaal een paar uur.

Mijn onmiddellijke vraag is deze:
Omdat je de virusupdatabase niet automatisch kan laten updaten had men mij aangeraden dagelijks een scan van een klein bestand te laten lopen.
Ik heb dus een scanprofiel gemaakt met één document dat in D:/documenten zit en dat ik dagelijks laat lopen.
Echter elke dag begint Comodo plots de c-schijf te scannen. Update van de antivirusdatabase zie ik niet lopen.

Normaliter zou de av database automatisch geupdate moeten kunnen worden.

Kun je checken of de av database bij is door handmatig een av update te starten?

Hallo Eric,
Blij dat je hier nog bent om te helpen.
Oudere hardware - OK mijn Dell is 5 jaar oud maar het systeem draait overigens perfect
Harde schijf erg vol : zeker niet bij mij - ik ben een opkuisfreak
C schijf 37,5Gb van de 78,5GB gebruikt
Ooit heb jij mij aangeraden een kleine scan dagelijks te starten voor updaten AV. Is dus overbodig nu.

Je spreekt van on demand scan.
Vorige week nog crash gehad. Dat was bij een automatische scan.
Ik las laatst nog een review van beste gratis Internet Security.
Daar stond:

When it comes to pure protection and nothing else, there is no firewall that beats Comodo Firewall. Period. Comodo Firewall has, for as long as I can remember, been the best firewall (free and paid) out on the market when it comes to protection. Between a combination of in/out firewall, auto-sandboxing, behavior blocking, and other features, Comodo Firewall provides great protection.

The biggest thing holding Comodo Firewall back is that it is so overly aggressive, it is prone to causing bluescreen of death on many computers. In fact, out of all the firewalls listed here, Comodo Firewall is probably the most notorious when it comes to compatibility issues. Combine that with a lot of prompts (despite having a database similar to Online Armor’s of trusted and known programs) and many people prefer to stay away from Comodo Firewall.

Daar kan ik alleen maar akkoord mee gaan maar voor mij wegen de BSOD problemen niet op tegen de goede punten.

Voor de volledigheid geef ik achtyeraan nog eens de info van mijn laatste BSOD.
Iemand hier (tiens heb ik nog een thread geopend???) heeft mij aangeraden naar Comodo 6 over te schakelen.
Heb ik enkele weken geleden gedaan maar vlak daarna had ik enorme problemen met een ander programma en ik ben met Acronis naar laatste image teruggekeerd. Ik moet nu terug de Comodo 6 installeren en dan zien of dat andere programma nog werkt want ik heb nog altijd niet gevonden waar de oorzaak van het probleem lag.

Dit zegt de minidump:
On Fri 28/02/2014 20:18:12 GMT your computer crashed
crash dump file: T:\Minidump\Mini030114-01.dmp
This was probably caused by the following module: cfrmd.sys (cfrmd+0xB63A)
Bugcheck code: 0x1000008E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFFFFF8C7DC482, 0xFFFFFFFF95BD5BAC, 0x0)
Error: KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M
file path: C:\Windows\system32\drivers\cfrmd.sys
product: COMODO System Cleaner
company: COMODO Security Solutions Inc.
description: COMODO Safe Delete Filter
Bug check description: This indicates that a kernel-mode program generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: cfrmd.sys (COMODO Safe Delete Filter, COMODO Security Solutions Inc.).
Google query: cfrmd.sys COMODO Security Solutions Inc. KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M

Ja - heb die andere thread gevonden : Comodo Forum

Zoals gezegd - zal dit eens proberen.

Nu ik je “aan de lijn” heb nog even een vraagje:
Ik heb voor mijn broer een nieuwe Dell laptop met Windows 8 (Windows hate :wink: ) in orde gezet. Daar staat nu nog een antivirus op maar volgend jaar zou ik er eventueel Comodo opzetten.
Hoe zijn de ervaringen van Comodo op Windows 8?

Dit is een driver van Comodo System Cleaner. Waarschijnlijk heb je die ooit geïnstalleerd gehad. Ik zou met Autoruns of aanverwante tool deze driver uitschakelen zodat deze niet meer kan storen.

Ik draai v6 zonder problemen op Windows 8 en 8.1.

Zorg er wel voor dat je die andere av volledig deinstalleert. Draai na deinstallatie en reboot de clean up tool voor dat programma. Een lijst met zulke tools kun je hier vinden: ESET Knowledgebase .

Bedankt voor de snelle reactie Eric.

  1. Autoruns kende ik niet - weer iets bijgeleerd.
    Ik heb cfrmd afgevinkt bij de drivers. Heb ook eens mijn oude crashlogs nagekeken : was steeds zelfde oorzaak.
    Dus vermoedelijk zal mijn Comodo 5 nu zonder problemen scannen.
    Ik ben toch van plan nog eens over te schakelen naar Nieuwe Comodo 6 - vooral ook om die onder de knie te krijgen voor ik hem bij mijn broer installeer.
  2. Blij dat ik met een gerust hart Comodo op Windows 8.1 zal kunnen zetten. Nu staat er Mac Afee op - ik weet dat je oude av altijd volledig moet opkuisen (heb heel wat Northons verwijderd) maar heb je link naar de tool toch maar in mijn agenda gestoken.

Comodo is voor mij de eerste van de klas maar dat is ook gedeeltelijk dankzij jouw schitterende hulp hier.
Ik run nu vanavond nog even een scan en zal dan terugkomen en beide threads als opgelost markeren

Als je even wacht dan kun je gelijk naar CIS v7 en v6 overslaan. Versie 7 is op het moment Release Candidate.

OK zal dan even wachten - maar hoe kom ik te weten dat nieuwe versie er is?
Intussen is de scan gisterenavond zonder problemen verlopen dus dit probleem is opgelost.
Bedankt

Zie wel geen mogelijkheid dit opgelost te zetten (+ andere thread Comodo Forum )- kan jij dat?
Edited and added :
OK intussen opgelost.
Alles op opgelost gezet behalve deze. Wacht op nieuws over CISv7

Toch nog even een update.
De scan, die gisteren goed verliep was wel alleen van de C schijf.
Mijn Comodo gaf aan dat ik nog een volledige scan moest uitvoeren.
Omdat ik een paar uur weg moest startte ik die op om 10 uur. Om 13 uur stond hij op 95%.
Om 14 uur nog altijd op 95% en er was geen pauzeren aan.
Werken op de pc is dan compleet onmogelijk. Alles hangt.
In feite ging niets meer en heb ik de stroom moeten uitschakelen.

Volgens mij is de scan ergens blijven hangen.
Even een overzicht van mijn pc (in Gb):
Totale grootte vrij dus
C 78,5 34.3 44.2
D 37.8 34.7 3.1
P 63.8 48.7 15.1
S 465 330 125
T 49.4 27.9 20.5
E en G zijn MBR en Recovery - samen ongeveer 10
Mijn schijf is dus maar ongeveer 250GB en de externe (S) 500GB - dat is in huidige tijden niet veel.

Ik laat ook regelmatig MBAM os SAS los op de pc. Die klaren de klus in veel minder tijd EN als ze starten ligt het systeem niet volledig plat zoals bij Comodo.

Is er hier misschien een oplossing voor?
NB Bij een complete systeemscan kan je niets instellen. Die kan je dus ook niet laten afsluiten na het scannen.

Intussen - door het afzetten van de PC vraagt Comodo nog naar de volledige scan - zal dit vanavond nog eens proberen.

Aanvulling :
Ik heb de volledige scan opnieuw laten lopen maar gebruikte eerst het programma SmartClose.
Nu heeft de scan 2u30 minuten geduurd en er is geen probleem geweest.
Er moet dus een programma zijn dat blokkeert.
Doorloopt Comodo de schijven in volgorde alfabet???
Toen hij vasthing was hij bezig met het scannen van mijn T schijf
Zal dit volgende week nog eens testen (scan zonder en met smartclose)

Als bij v5 bij het scannen cmdagent.exe crasht dan blijft de av scan hangen. Wat je zou kunnen proberen is om in Services de Comodo Internet Security Helper service immer na een crash onmiddellijk weer te laten opstarten.

Ga naar Configuratie Scherm → Systeembeheer → Services. Selecteeer Comodo Internet Security Helper service en klik rechts. In het menu dat nu verschijnt kies Eigenschappen. In het Eigenschappen dialoog scherm kies Herstel. Stel bij eerste, tweede en volgende failures in dat de service opnieuw gestart moet worden en dat dat na 0 minuten dient te gebeuren. Zie plaatje (let op het is in Engels).

Ik weet niet of dat het probleem voor je oplost maar het kan geen kwaad de service zelf opnieuw te laten starten. Het is een vervelende eigenschap van v5 dat cmdagent.exe bij scannen kon crashen en het scan proces blokkeerde. Bij v6 is daarin veel verbeterd.

CIS v7 is net uit: COMODO Internet Security 7.0.313494.4115 Released!. Als je voorzichtige gebruiker bent kun je een paar weken wachten tot er één of twee kleine updates zijn geweest om wat bugs glad te strijken; er zijn legio gebruikers die dat doen. Ik draai natuurlijk de nieuwe versie.

Eén van de nieuwe dingen in v7 is VirusCope. Dat staat nog in de kinderschoenen en is dan ook nog niet ingeschakeld in het standaard profiel. Het is wel in het Proactive Security profiel wat bedoeld is voor gevorderde gebruikers. Mijn advies is VC nog een tijdje niet te gebruiken.

Ik dacht dat ik hier al geantwoord had.
Ik ben niet te voorzichtig en heb dus de 7 al geladen.
Gisteren full scan laten lopen zonder alles af te sluiten duurde 2u30 en eindigde normaal.

Heb een nieuwe thread gemaakt met mijn bevindingen en vragen. V oorlopig werk ik nog zonder Viruscope en HIPS

NB : mochten jullie hulp zoeken voor nederlandse vertaling van help dan wil ik wel helpen. Zal mij goed doen - zal dan zelf ook veel bijleren.

Ik ga deze thread als opgelost aanduiden.

Ik heb je vraag m.b.t. Snipsnip i.c.m. CIS v7 afgesplitst naar een eigen topic. Op deze manier voorkom ik dat diverse problemen in één topic terechtkomen; dat vergemakkelijkt het zoeken als iemand op zoek is naar een specifiek probleem.

Een klein tipje. ALs je Show new replies to your posts op het forum gebruikt dan zul je ook de posts zien die zijn afgesplitst.