Sandlådan

Hej!
Jag har en hel del frågor. Kanske skulle jag ta alla en i taget.
Jag använder Comodo internet security och har Sandlådan aktiverad.
Det allra första Comodo gör efter att jag installerade det var att sätta två program i Sandlådan och
nu undrar jag hur man gör för att kolla i Sandlådan och se vad som hamnat där.
Står säkert hur man gör i hjälpfilen men jag är inte så fruktansvärt bra på engelska.
Sån tur att ett svenskt Comodo forum finns :]

Hej,

Inget program hamnar permanent i sandlådan, utan frågan återkommer nästa gång programmet körs. Då så sker, kan du trycka på Fler alternativ, och sedan på Kör inte detta program i sandlådan igen. Är programfilen digitalt signerad, kan du markera Lita alltid på utgivaren av denna fil, så läggs utgivaren till i Mina betrodda programutgivare.

[attachment deleted by admin]

Hej!

Någon som vet varför funktionen “Kör inte detta program i sandlådan igen” ändå kör programmet i sandlådan igen om inte Systemskyddet är inställt på rätt sätt för undvika repeteringen?

Tycker nästan beteendet liknar en bugg som blivit kvarglömd :slight_smile: (Avser 4:an)
Lite åt CPM hållet om man säger så fast bara måttligt :wink:

Hej,

Vad menar du med ”Systemskyddet är inställt på rätt sätt”?

Har inget minne av att jag skulle ha haft detta problem med 4.0 eller 4.1. Nu har jag 5.0, och inga problem de få gånger något program hamnar i sandlådan.

Märkligt, hos mina installationer har den här symptomen återkommit genom versionerna förutom den sista som ännu inte provats. Framförallt direkt efter omstart av datorn och gällande kontrollen av autostartande program i Sandlådan.

Verkar som det finns en stark koppling mellan systemskyddet & sandlådan via inställningen:

Avslå okända förfrågningar om programmet ej körs

Avmarkeras denna checkbox så återkommer inte frågan om samma program om igen vid nästa omstart.
Notera, om programmet markerats via rutan “Lita alltid på utgivaren av denna fil”

Markeras däremot denna Systemskyddsinst. så verkar de kvitta om man så har markerat rutan “Lita alltid på utgivaren av denna fil” när frågan dyker upp från Sandlådan och då speciellt efter omstart av datorn.

Händer också allt som ofta att vissa program inte går att markera som “Lita på” då rutan är liksom gråtonad. Kommer ihåg detta hänt flertalet ggr. i tidigare versioner gällande systemskydds-frågor fast innan Sandlådan släpptes i skarp version. OT. Kan det vara så enkelt som dessa program då saknar en digital signering eftersom rutan inte blir aktiv ?

Ser ut så här hos mig:

Systemskydd => Avancerat => Systemskyddsinställningar.

Fliken Övervakningsinst. = Allt markerat.
Fliken Allmänna inst. = Skapa regler för säkra program
= Lita på program som är digitalt signerade
= (Avslå okända förfrågningar om programmet ej körs)
= Slidern inställd på Tryggt Läge

Sandlådeinst. = Allt markerat

En liten tankegång i sammanhanget:
Verkar lite som Sandlådan tillsammans med Systemskyddsinställningen gör åtskillnad mellan program som startas inne via aktuellt systemkonto som körs och program som startas via Autostart då datorn startar.

Intressant…

Faktiskt upplevde jag problem med 4.1 i en (inte min) dator. Bl.a. Skype (signerat av en betrodd utgivare) isolerades varje gång det startades (vilket skedde automatiskt vid systemstart). Jag misstänkte att något vore fel med installationen, men Diagnostik fann inget, och jag hade då inte tid att undersöka det vidare. Inaktiverade därför sandlådan.

Nu är CIS 5.0 installerat där, utan nämnda problem. I 5.0 är Avslå alla okända förfrågningar om programmet är stängt inaktiverat, och funktionen beskrivs som avsedd för infekterade system!

Om du menar Lita alltid på utgivaren av denna fil, är en giltig digital signatur en förutsättning. I CIS 5 finns även Lita alltid på denna fil/detta paket i Systemskyddsvarningar gällande ”obegränsad åtkomst” för osignerade filer.

[attachment deleted by admin]

Jag kan inte heller köra en gammal DOS-app utanför sandlådan oavsett hur jag markerar att inte använda sandlådan igen.
Verkar som om CIS inte registrerar mitt val?
Måste inaktivera sandlådan för att köra min app.

Med Kaspersky IS gick det utan problem, likaså med Norton IS.

Nåt tips? (Inga kommentarer om gamla DOS-program nu bara ;))

(XP Pro på en IBM T40p)

Hej MickeE,

Vilken version av CIS har du?

Hamnar inte DOS-programmet i Mina egna säkra filer (CIS 4.1)/Betrodda filer (CIS 5.0)? Lägg i så fall till det manuellt.

En vän har ett mahjongspel i form av ett DOS-program, och det fungerar problemfritt med CIS 5.0. :wink: