Problem med skanning m.m.

Haft Comodo på denna laptopen sedan jag skaffade den, och vanligtvis brukar den skanna datorn då och då, och hittar ibland nåt virus som jag tar bort. Men för ett tag sedan började datorn stängas av, nån gång laggade ljudet då tex en Youtube video spelade upp och skärmen frös, innan det visades en blå skärm med text jag inte hann läsa innan skärmen sedan blev svart; eller så kom den blå skärmen med en gång; eller så stängdes datorn bara av, om jag minns rätt. Det fixade sig dock, och jag använde bekymmerslöst datorn ett tag fram tills nyligen då den gjorde samma sak igen, laggade, sedan blå skärm och stängdes av. Efter det, när jag försöker skanna datorn med Comodo (händer inte längre automatiskt), får jag meddelandet “Uppdatera misslyckades. Felkod 0x800705aa. Otillräckliga systemresurser för att kunna avsluta den begärda tjänsten”. Får samma meddelande när jag trycker “Gör det nu” under “Du har inte utfört en full skanning än!”.
Utöver det poppar det fram “Systemskyddvarningar” i höger hörn, där jag får alternativen Tillåt eller Avbryt. Dessa varningar kommer upp vid minsta lilla sak, bara man går in i nån mapp som ligger på skrivbordet så kommer det upp varningar, det är oerhört irriterande att konstant behöva trycka bort dem. Jag tänker att dessa saker kanske kan ha med varandra att göra? Jag vet inte om jag gett otillräckligt med info men vad kan jag göra för att få ordning på denna skiten? Tack.

Hej!

Vilken version av CIS har du? Aktuell version är 6.3.297838.2953.
Vilken Windows-version, och är den 32- eller 64-bit?

Har du kört Diagnostik i CIS? Om du har aktuell version, finner du den via frågetecknet i övre högra hörnet, sedan Support, Diagnostik. Resultat?

Här är en gammal tråd om felkod 0x800705aa. Där var lösningen en ominstallation av CIS, och jag utesluter inte att det kan vara den bästa och enklaste lösningen även för dig, om inte Diagnostik hittar och löser problemet.

Blåskärmarna kan bero på problem med någon drivrutin, t.ex. för grafik, eller värmeproblem. Utan mer information kan man inte mer än gissa.

Jag körde Diagnostik men vet inte riktigt vilken version jag har, hur ser jag det? Jag har i alla fall inte den aktuella versionen då jag inte hittade Diagnostik i högra hörnet utan under fliken “Mer” (fjärde och sista fliken efter Översikt, Antivirus, Systemskydd).

Resultatet blev att det istället står “Uppdatera misslyckades. Antivirusmotorn är inte initierad!” när jag försöker skanna.

Windows 7, 64-bit.

Du har troligen CIS 5.x, där Mer-fliken ser ut såhär.

Jag föreslår att du avinstallerar nuvarande version, som uppenbarligen inte fungerar, och gör en ren installation av CIS 6.3. Direktlänk till installationsprogram: http://download.comodo.com/cis/download/installs/2000/standalone/cispremium_installer.exe

Installationsprogrammet erbjuder vissa alternativ (Yahoo!, Dragon, GeekBuddy, PrivDog m.m.), som du bör vara uppmärksam på. Se en beskrivning här.

Ja det stämmer, det är den versionen jag har.

Om jag nu avinstallerar den versionen jag har och installerar den nyare, kostar det? Eller är det gratis?

CIS är och förblir gratis. :slight_smile: Men var som sagt uppmärksam på alternativen som erbjuds vid installation, så att du inte installerar något som du inte vill ha.