PC Flank-oseriöst??

PC Flank har en testsida för brandväggar.

När jag kör deras s.k. “quick-test” med Comodo så får jag alltid varningen att någon eller några portar i intervallet 135-139 inte är i stealth-mode (osynliga).
Kör jag då deras “advanced port scanner” och testar enbart den port som quick-test varnat för så är den helt plötsligt i “stealth-mode”. Vore trevligt att höra om flera Comodoanvändare får samma resultat. Om det är så. Kan man lita på PC Flanks tester överhuvudtaget?

Jag har inte märkt av det när jag har testat förut.
Nu har jag en router, och när jag testar med den så är jag stealth på båda testen.
Har du kört testerna flera gånger och alltid får samma resultat?

Testa här oxå, för att se om det blir lika resultat.
http://www.grc.com/x/ne.dll?rh1dkyd2

Jodå jag använder oxå router och med grc.com:s shields up test så får jag alltid stealth på alla testade portarna.
Det rimmar då väldigt illa med PC Flanks quick-test där jag enstaka gånger får stealth på alla portar men oftast är det några i intervallet 135-139 som testet varnar för.
Mycket märkligt.
Det borde ju inte ha med routern att göra. Resultaten kan ju rimligen inte variera eftersom alla testen i så fall körs mot routern.

Ja nu körde jag testet en gång till för att vara säker…
Nu var port 135 och 138 closed…???

Körde “User-Specified Custom Port Probe” på portar 135-139 på grc.com (shields up) och alla var stealth… har kört tre gånger nu med samma resultat…
Jag körde även “all service ports” och alla var osynliga.

På grc får jag samma resultat hela tiden, men på PC-flank får jag olika resultat…
Jag får nästan hålla med dig att att deras portscanning verkar vara lite “oseriös”…

Deras “leak-test” sa ju i alla fall förut att din brandvägg hade misslyckats med att stoppa deras leak-test, trots att du hade dragit ur nätverkskabeln… 88) det säger ju en del… :wink:

Skönt att höra att jag inte är ensam om dessa “skumma” resultat. Det har vållat mig mycken huvudbry.

Min teori är följande. PC-Flank gör reklam för Outpost Firewall som enligt dom är ensamma med Tiny Personal Firewall om att klara deras leaktest. Naturligtvis börjar man fundera på “sin” brandväggs täthet när man får såna resultat som deras quick-test ger. Lätt att man då börjar fundera i banor om att kanske byta till Outpost som ju, enligt PC-Flank, är det bättre alternativet.
Jag kan inte annat än tycka att det är smutsig marknadsföring, som vi härmed lyckats genomskåda.

Tack för hjälpen AOwl :BNC :BNC :BNC