Nieuwe comodo 6.0.2566.2708????

Vandaag krijg ik in mijn Comodo de melding dat ik nooit een full scan gedaan heb.
Ik heb de scan gestart deze morgen om 10 uur. Toen ik om 15 uur terugkeerde liep de scan nog steeds en toonde 30 minuten dezelfde file (archiefrmap van outlook - erg klein). Intussen liep alles op Pc vast. Excell startte niet meer - taakbeheer …
Mijn schijf is slechts 300Gb . Als een scan dan al meer dan 5 uur duurt???
Ik begreep ook niet waarom ik die melding kreeg over nooit een scan.
Dus ik dacht : misschien was er een nieuwe versie van comodo en is die geïnstalleerd.
Ik zit op versie 5.12.256249.2599 en als ik comodo laat nakijken zegt het dat ik nieuwste versie heb.
Als ik op website kijk is er een versie 6.0.2566.2708
Voor het eerst is er ook sprake van betalende versie (voor dr gewone burger dan).

Heel wat vragen:

  • is er ergens log over scans zodat ik kan nakijken wanneer er al scans gebeurden - ik weet zeker dat ik er een uitvoerde op 15/10/2012 maar vermoedelijk ook later
  • duurt een scan altijd zolang en belast hij het systeem zo zwaar?
  • in preferences - logging staat : if log file exceeds 20mb delete and create new maar waar zit die log file?
  • Vermoedelijk moet ik Comodo verwijderen en dan versie 6… installeren. Is dat aangeraden?

Ik ben na mijn eerste post ook eens in het engels forum gaan kijken.
Daar vond ik https://forums.comodo.com/news-announcements-feedback-cis/comodo-internet-security-602647102708-released-t91184.165.html
waarin men zegt dat de Comodo 5. gebruikers in februari zullen upgrade krijgen.
Is dat intussen gebeurd??
Er was daar ook commentaar van iemand, waarbij de scan héél lang duurde en niet kon onderbroken worden.
Dat vergat ik te vermelden : stop of pauzeer scan werkte niet.
Ik heb heel de Comodo moeten uitschakelen.

De update voor v5 was voor eind februari voorzien. Afgaande op het vertalingen topic wordt er nog gewerkt aan vertalingen. Mijn schatting is dat de update aankomende week zou kunnen komen.

CIS v6 brengt een opsplitsing van processen. Daarom is het moeilijk te zeggen of specifieke vastlopers zijn gefixt. De av heeft nu een eigen proces, cavwp.exe, dat is afgesplitst van cmdagent.exe.

Ik zou zeggen wacht de nieuwe v6 af en kijk wat het brengt. Het brengt veel nieuws waaronder een nieuwe op touch geïnspireerde grafische interface maar ook nieuwe functionaliteit als de Kiosk.

Ik zie hier in het forum dat v6 er zou zijn - liet comodo naar updates zoeken maar kreeg als antwoord “geen”.
V6 lijkt niet zo goed te lopen dus blijf ik liever nog bij 5 maar ik blijf dus met de vraag : moet ik voor v6 mijn oude v5 verwijderen en dan v6 installeren?

De eerstvolgende update kun je vanuit v5 updaten. De regels van v5 worden dan als een aparte configuratie meegenomen

Als vuistregel raden we een update van v6 over v5 af en raden we aan v5 eerst te deinstalleren. Maar een van de mods heeft het succesvol gedaan; hij heeft een zeer uitgebreide set regels en heeft daarom de stap gemaakt.

Het ziet ernaar uit dat de update naar 6.2, die als het goed is de 20e zal verschijnen, de update van v5 naar v6 via de programma updater zal geven.

Ik heb Comodo 6 intussen al op mijn nieuwe laptop.
Je moet nu wel veel minder vragen beantwoorden.
Het zal nog even wennen zijn