mIRC

Hur gör jag för att kunna skicka filer med mIRC?
Har spanat in denna tråden, det fungerade inte. Och jag har ändrat inställningarna i min router också ???

Kan du testa att stänga av network monitor, och skicka en fil.
Om det inte fungerar, så kan du stänga av application monitor och testa att skicka igen.
Om inget av dom förslagen fungerar, så kan du testa att sätta brandväggen på allow all.
om det inte fungerar nu, så kanske det är något med din router?
Kan du slå av brandväggsfunkktionerna i routern, sätta den i DMZ eller koppla förbi den helt, bara för att testa?

Har provat allt i comodo, men routern har jag ingen aning om hur man stänger av. Har varit inne på portforward och kollat guiden där för min router, nu har jag efter deras exempel samt öppnat upp dom portarna i routern. Har föresten en Billion 5102.

Vad är DMZ föresten ???

Fungerar det nu när du har öppnat portarna i routern?
Har du öppnat samma portar i Comodo’s network monitor?

Om du har en router så ska du göra en säker zon i comodo, om du inte har gjort det.

DMZ är De Militarized Zone och betyder att du kan låta ditt interna IP gå rakt igenom routern utan brandvägg och så. Bara för testning förståss.
Du kan lika gärna koppla datorn direkt i väggen/modemet eller vad du har.

Verkar lite konstigt att det inte ens fungerar när du sätter Comodo till “allow all”…

Verkar som att det blev överdrivet av mig, hehe. Har fått hem en fil och denna gången med samma inställningar som tidigare, och nu funkade. Verkar som att det blir mismatch ibland i kommunikationen mellan klienterna ???

Ok. ;D
I application monitor, kan du kryssa i “skip advanced security checks” på misc fliken för din mIRC klient. Det kanske blir bättre av det…

Du kan ju kolla loggen om det är nåt ICMP protocol som kanske behövs förutom de som är standard i network monitor?

Hmm, det där “skip advanced security checks”
vad innebär det egentligen om man ändrar den?

Du ska inte kryssa i den rutan på alla dina regler, utan bara om det inte går att få det att fungera utan den åtgärden. CFP skippar som det låter avancerade kontroller.
Jag kommer inte ihåg exakt vilka nu, men jag kan ta reda på det om du vill.
Jag har så på några program.
Man måste ställa in så på många P2P/Torrent program för att de ska fungera bra.
Även en del virusprogram fungerar bättre om man kryssar i den. Det blir en liten fördröjning vid den säkerhets kontrollen, så det ät därför en del program kan strula. Jag tror att AVG’s email-scanner kräver att den är ikryssad.