Gratis vs betalversion

Hej,
Några veckor efter installation av free Comodo Internet Security kom det en förfrågan om jag ville uppdatera. Alternativen var “Ja” resp “Nej”.
Jag valde att uppdatera. Därefter har jag en 60 dagars free trial av en betalversion. Jag tycker inte det är ok att göra så här. Man använder gratisversionen för att lura in användare på betalversionen.
Man borde få en hint att man växlas in på betalversionen om man väljer att uppdatera.
Kan jag nu växla tillbaka till gratisversionen? Eller måste jag i så fall avinstallera och installera om från början?

Innebär det här att man alltid ska svara nej på alla erbjudanden för att undvika att man får ett annat program än det man från början installerat?

Hej,
Det du skriver låter mycket märkligt. Det enda man kan installera en 60 dagars testversion av är GeekBuddy, som erbjuds i installationsprogrammet, och kan väljas bort där. Uppdateraren i CIS uppdaterar alltid till samma version (Premium, Pro, Complete…).

Vilken CIS-version har du nu? Gå till Mer > Om för att kolla. Senaste gratisversion är Comodo Internet Security Premium 5.3.175888.1227.

[attachment deleted by admin]

Hej,
Jag har nu 5.0.1163652.1142

När jag uppdaterade tryckte jag bara på ja-knappen. Jag fick inga erbjudanden eller möjligheter att välja bort något. Jag ska också tillägga att jag använde datorn till annat under uppdateringen så vad som eventuellt försiggick i bakgrunden var jag inte med på.

Då är frågan hur jag lämpligast gör just nu för att hamna rätt igen.

Du har inte sagt om du har Premium (som är gratis) eller annan version.

Du kan hämta CIS 5.3 Premium (länk i mitt förra inlägg) och installera.

Tack för hjälpen!
Jag har Premium, men det står 60 dagars trial på den, vilket jag tyder som en betalversion. Vad är det annars? Vad händer när 60 dagar har gått?

Märkligt med versionerna. Det finns allstå en senare version av Premium än den jag fick vid uppdateringen häromdagen.

Kan du bifoga en bild av det meddelandet?

Vet inte när automatisk uppdatering från 5.0 till 5.3 kommer att ske. Du kan själv kolla: Mer > Sök efter uppdateringar.

Det du har installera som du också får 60days trial är GeekBoddy.

Den här delen måste du avaktivera som du gör när du “avinstaller” CIS, men istället för det ska du trycka på ändra och där avmarkerar du GeekBuddy (AV och Firewall ska fortfarande vara markerade)

MVH,
Valentin N

Såvitt jag vet installeras GeekBuddy aldrig vid automatisk uppdatering, utan endast vid nyinstallation.