(:NRD)
Ja, det finns en massa information om hur nätverk fungerar och varför det bara finns tre bokstäver i “DNS”, på webben. Den mesta är på engelska och relativt opedagisk (antagligen skriven av ngn försupem nätverksprofessor eller överutbildad hackare), och man inbillar sig att man inte har problem med engelskan. Jag gör det iallafall. Men när allt kommer omkring så är det ändå skönast att läsa om sånt man inte riktigt begriper sig på, på sitt eget modersmål.
Någon som vet var man kan hitta pedagogisk information (ja, och även mindre pedagogisk tas tacksamt emot) på svenska beträffande nätverk och gärna i mswindows miljö - så att säga. Jag kan, i stort sett ingenting, men jag känner ändå till en del avancerade fenomen/begrepp så jag försöker suga åt mig all info som en tvättsvamp. Både nybörjarinfo och avancerad info.
Jag googlar ibland men hittar mest opedagogiskt trams som förklarar saker som att vissa routrar inte har någon resetknapp utan att man måste dra ut nätkabeln (inte nätverks kabeln) för att starta om.
Dessutom… folk som behöver läsa det för att förstå hur man stänger av en router utan resetknapp (oftast farmödrar och äldre människor med dålig hörsel och uttorkade smaklökar) är ofta de som just blandar ihop begreppen nätkabel och nätverkskabel. Man kan ju säga “strömsladd” istället, fast det låter så… (Jag vet inte vad det var jag skulle skriva här, men det lät jäkligt bra.)
varma hälsningar
/peter