Comodo i Sverige

Hej!
På detta forum var det ett tag sedan någon från Sverige skrev så jag startar ett nytt ämne.
Jag hade för avsikt att försöka få med en del Comodo användare nu när vi ska försöka lansera Comodo i Sverige. Vad säger ni om det?

Jag har ordnat en sida som ni kan kolla in och den kan ni gärna sprida till era vänner.
Den innehåller en hel del vanliga program som är både bra och gratis.

Självklart så finns även länkar till gratis versionen av Comodo Internet Security med där, och det finns även möjlighet att få tag i Pro versionen genom oss då vi även är återförsäljare för Comodo i Sverige.

Vore kul om vi kunde få fart på nedladdningen av en av marknadens bästa och billigaste program inom internetsäkerhet även i Sverige!

www.internetfamiljen.se

Hej Internetfamiljen och välkommen till forumet! (:WAV)

Sidan http://www.internetfamiljen.se/Comodo.html är en aning kaotisk: alla videor spelas upp automatiskt, samtidigt. :o

Kanske fungerar bättre att bädda in från YouTube: ComodoVision - YouTube

Läser under Internetsäkerhet:

Brandvägg. För att vara och känna dig säker på Internet måste du ha en brandvägg. Den håller koll på datatrafiken så ingen kommer åt din egen dator.

Antivirus.
Vidare behöver du ett antivirusprogram som även kollar det som kommer in i datorn.
Datatrafiken får inte vara smittat av något datavirus, trojaner etc.

Den beskrivningen lyfter inte så väl fram det som är Comodos styrka: Default Deny Protection™! Systemskyddet är den viktigaste och intressantaste komponenten i CIS, och den är än intressantare och lättare att använda tack vare sandlådan och andra ändringar i den kommande CIS 4. Systemskyddet förtjänar ett omnämnande.

Jag vet att detta är helt främmande för de flesta, men det är systemskyddet som är främsta skälet att välja CIS, och då CIS 4 kommer, tillkommer en unik sak: en sandlåda som fungerar i Windows x64. Dessutom en sandlåda som automatiskt används för alla okända program. :-TU

I CIS är antivirusdelen snarare en bonusfiness än något man behöver (om man inte installerar CIS på ett infekterat system som behöver rensas). :wink:

Comodo har en svensk sida om CIS och CIS Pro: Comodo Internet Security - gratis brandvägg och antivirus

Min egen, något nördiga sida om CIS. :smiley: :comodo110:

Måste hålla med JoWa… Det som gör CIS utmärkt är inte dess antivirus, det är D+ modulen… Antivirus program hittar bara det de känner till därav skyddar de inte mot nya hot tex masken (conflicker) kunde smitta miljontals datorer då den kom ut… Det var ett himla skämt att se företagen försöka hinna ikapp virus skaparna.

Comodo’s CIS stoppade dock Conflicker INNAN den ens kommit ut tack vare Default deny protection, detta gäller inte bara conflicker utan i princip alla andra virus/trojaner/skräp kommer generera varningar tack vare D+. :-TU

Default deny innebär att INGET tillåts utan att du tillåter det. De flesta säkerhets program låter nämligen ALLT köra och göra vilka system ändringar dom vill så länge det inte kan kännas igen som farligt…

CIS funkar tvärt om… Eftersom man vet att det är omöjligt att känna igen allt dåligt har man bestämt att INGET kan köras som inte redan är godkänt som säkert. D+ förhindrar ALLA okända program att göra ändringar och i vissa fall starta så länge dom inte genomgått en analys… (efter en analys som visat på att programmet är säkert så vitlistas det dock och kan startas utan en varning…) :-TU

Tack vare D+ så skyddar CIS mot i princip alla “nya” hot långt innan dom flesta andra produkterna. Påpekas bör dock att D+ är lite “dumt” och låter användaren välja allt. Även fast D+ kommer “fånga” det mesta så är det slutligen upp till användaren att välja ska denna ändring (eg modifiering i registret) tillåtas? Ska virus.exe få starta??

D+ är även en av orsakerna till att CIS klarar alla kända brandväggs tester som finns där ute idag… O0 :-TU

Jag har inte läst din sida så noggrant men det finns även en “Buffer Overflow Protection” modul som skyddar mot en speciell typ av attacker som kan öppna hål i program.

Hur som helst, välkommen till forumet! Och som JoWa sa, snart kommer en ny version med en hel del intressanta nyheter som sandlåda, “beteende analys/blockering” och möjligheten att gå bak/fram i tiden om ett program skulle orsaka skada…

Hej igen och tack för trevligt bemötande av en nykomling! :slight_smile:

Verkar som om ni (båda) verkligen kan CIS och jag tackar även för tipsen!
(Fixat det mesta och på gång med mer.)

Din hemsida var full av bra info och tekniska beskrivningar på svenska som vi gärna skulle vilja ha delar av på vår sida. Är det möjligt?

Vi ser även fram emot den kommande versionen av CIS. Verkar mycket lovande!

Hej,

Jo det är väl möjligt. :smiley: Information är till för att spridas och läsas. :-La :-TU