Comodo Firewall - Pending files blir aldrig godkända

Hej på er!

Trevligt med en svensk sektion av Comodo, har missat det.

Nu till min undran. Det är så att efter(tror jag iallafall) Windows SP3 så är det en hel del filer som är okända av Comodo. Har försökt att att kolla upp dem flera ggr och även submittat en hel del filer. T.ex. explorer.exe har status unknown hos mig just nu. Jag är ganska säker på att den är safe, då jag ominstallerade mitt system och uppdaterade till SP3 direkt, men jag blir osäker då den har den statusen.
Någon som har någon idé om hur jag skall förhålla mig till filerna, skall jag sätta dem i “my own safe files” eller avvakta tills att de kanske blir godkända?

Sedan undrar jag om leaktesterna, är det något man skall ta för vana att köra?

Tack för att ni tog er tid med att läsa detta.
Önskar er alla en fortsatt trevlig sommar!

(B)

Med vänliga hälsningar
Purre

Hej och välkommen till forumet!

En del av filerna i Pending Files kan du ta bort från listan genom att klicka på Purge. Då försvinner de program från listan som inte längre finns på datorn (vilket brukar vara ganska många vid installation av program).

Om ditt system precis är ominstallerat, och du tror/vet att det är rent från skadliga program, så skall det inte vara några problem med att ta bort resterande program från listan.

Leaktester är inte fel att köra för att försäkra sig om att ens brandvägg är väl konfigurerad. Är detta tillsett så ser i alla fall inte jag något direkt skäl att fortsätta köra leaktester. Comodo uppdaterar ändå brandväggen i takt med att hål upptäcks.

LA

Tack för det snabba svaret LeoniAquila!
Kommer att återföra de filer jag vet är säkra, till min egna safelist(iochmed att systemet är nyinstallerat).
Och leaktest skall jag köra imorgon, just för att jag inte gjort det innan, sedan får det vara.
Glad att det kom raka svar så snabbt.

Med vänliga hälsningar
Purre

Så lite så! Gör som du skriver, det blir bra. :wink:

LA

Först:
Jag är absolut novis och teknisk idiot på allt som har med datorer att göra – är bara ANVÄNDARE – vad som finns “under huven” begriper jag ingenting av.

Jag har liknande prblm…
Pending Files samlar in MASSOR av t.ex. Alwill-filer varje dag – de genereras av mitt anti-virus-prgrm Avast.
Fråga 1:
Kan man inte “tala om” för Comodo att alla filer från en källa är OK?

Jag har snart 1000 filer i pending-Files och inte tusan orkar jag sitta där och granska alla dessa filer med obegripliga namn och källor. Så jag bryr mig helt enkelt inte…
Fråga 2:
Kan Pending-Files bli “överfull” – slutar programmet fungera då?

Säker korkade frågor, men då vet ni på vilken nivå jag befinner mig… :wink:

Hej & välkommen siggej :slight_smile:

  1. Jodå: Defense+ => My Own Safe Files => Add => Browse Files… Lägg till avast!-mappen så skall den betraktas som säker.

  2. Har inte hört talas om detta, men pröva steg 1 ovan och tryck sedan på Purge i Pending Files. Då försvinner alla filer från listan (men de försvinner inte från hårddisken!) som inte längre finns kvar på hårddisken. Det ligger förmodligen en del temp-filer i Pending Files. Sedan gissar jag att avast!-filerna försvinner från listan om du följer stegen ovan. Använder dock inte My Own Safe Files själv så jag är inte säker.

LA