Comodo firewall item verwijderen

Goedemiddag,
Ik heb sinds gisteren Libre office op de pc gezet. Tijdens en na het installeren kwam Comodo een paar keer met de vraag of Libre toestemming mocht krijgen. Ik heb op 1 na iedere keer ja ingegeven. Ik heb echter 1 keer op weigeren en onthouden aangevinkt(was per ongeluk).
Elke keer als ik Libre wil opstarten moet ik van tevoren Comodo uitschakelen(HIPS uitschakelen), Libre opstarten en HIPS weer in veilige modus zetten. Dit is natuurlijk niet de juiste methode.

Welke zaken moet ik goed zetten zodat Libre op een normale manier opstart?

Comodo firewall 8.2.0.4703
Windows 7

Alvast bedankt voor uw medewerking.

Ed Raket

Welkom in het Nederlandstalig sub board. Volgens mij zijn wij leeftijdsgenoten te oordelen aan je nick name. :slight_smile:

Je hebt een regel aangemaakt onder HIPS Regels voor Libre Office. Als je die regel verwijdert dan kun je Libre Office. Ik draai op het moment een test versie en gebruik altijd de Engelse interace en moet een beetje raden naar de Nederlandstalige interface. De marsroute is als volgt. Vanuit het hoofdscherm → Taken → Geavanceerd → Beveiligingsinstellingen → HIPS instellingen → (Aktieve) HIPS Regels.

Ik hoop dat het bovenstaande je op weg zet. Zoniet, laat even weten.

Eric goedemorgen,
Dank je wel voor je reactie(ook Bram gezien?).

Onder HIPS regels stonden 2 regels van Libre, deze verwijderd(1 was toegestaan, ander was geïsoleerde applicatie).
Libre opgestart maar deze werd geblokkeerd door Comodo, zie afbeelding.

[attachment deleted by admin]

Bram zie ik over drie jaar.

Kijk eens onder Auto Sandbox (Auto Zandbak denk ik) of je daar office.bin geblokkeerd ziet worden. Als dat het geval is verwijder het.

Ga dan naar naar File List (Bestandlijst?). In de kop van de kolom File Rating zie je een trechter. Klik daarop en laat het Unrecognised Files (Niet herkende bestanden?) uitsorteren. Als het goed is zul je daar office.bin vinden. Selecteer office.bin en klik op de rechter muisknop; een context menu verschijnt. Kies Change File Rating (Verander bestandswaardering?) → Trusted (Vertrouwd).

Eric goedemorgen,
sandbox staat bij mij uitgeschakeld(en er staat niets in).

In de bestandslijst(zie afbeelding) staat 1 item in van Libre, deze op vertrouwd gezet en staat deze niet meer in “niet herkend”.
Na start Libre krijg ik weer creëer proces(zie afbeelding vorige post). En het staat weer op “niet herkend”.
Er staan 0 items als zijnde kwaadaardig.

Is er misschien een soort van resetknop of zoiets?

[attachment deleted by admin]

Probeer soffice.bin toe te voegen als Vertrouwd bestand in de Bestandslijst. En doe hetzelfde voor alle zekerheid for soffice.exe. Laat me weten of CIS voor één of beiden aangeeft dat deze al in de lijst staat.

De logica hierachter is dat een vertrouwd uitvoer bestand een ander vertrouwd uitvoerbaar bestand mag opstarten zonder dat de gebruiker wordt gewaarschuwd. In jouw geval zou soffice.bin niet vertrouwd moeten zijn maar vreemd genoeg komt het niet voor in de Bestandslijst als Niet herkend.

Een volgende stap om te proberen is soffice.bin toe te voegen aan Exlusions of Detect Shellcode injections. Sorry dat ik geen Nederlandstalige interface op dit moment.

Eric goedemorgen,
(gisteren was het te druk om te reageren).
Softoffice.bin van niet herkend naar vertrouwd.
Softoffice.exe stond al op vertrouwd.
Libre gestart, geen positief resultaat.

Die laatste regel/ suggestie om uit te voeren is voor mij te technisch Engels. Wel geprobeerd maar kom niet iets tegen wat er op lijkt.

Is er een verwijderingstool die de huidige versie van Comodo firewall verwijderd(dus ook inclusief de foutieve instelling) zodat ik hierna een verse, schone versie van Comodo firewall kan installeren?
In de software lijst op de pc(W7) staat geen Comodo firewall, alleen maar Comodo Dragon.
Dit geldt ook als ik via Ccleaner en Revo uninstaller kijk.

Je kunt twee wegen gaan. Je kunt een standaardprofiel importeren en aktiveren. Dan is de firewall qua instellingen betreft terug bij fabrieksinstellingen. Dit is minder bewerkelijk. Of je doet een schone installatie. In dat geval gebruik je deze clean up tool. Doe dat bij voorkeur in Windows Safe Mode.

Kies je voor importen geef het profiel bij het importeren een naam die anders is dan de standaardprofielnamen. Bijvoorbeeld CIS Proaktief Nieuw. Je overschrijft dan ook niet het aktieve profiel voor het geval je dat weer zou willen gebruiken.

De standaardprofielen kun je vinden in de installatiemap van CIS. Ga naar Geavanceerde Instellingen (Advanced Settings) → Algemene Instellingen → Beheer CIS Configuraties (Manage CIS Configurations). Kies daar Importeren (Import) → Navigeer in het Explorerscherm naar de CIS installatiemap en selecteer het gewenste profiel → geeft het een toepasselijk naam. Als het geïmporteerd is moet je het nog activeren. Reboot indien gevraagd.

Eric goedemorgen,
de clean up tool werkte niet. Ik heb stap 1 en 2 uitgevoerd maar beide zijn voor CIS. Ik heb alleen de firewall. Ter info; na de herstart in normale modus had ik beide keren geen internettoegang. Alleen met systeemherstel kon ik het oplossen.

Een standaard profiel importeren lukte wel. Libre werkt zoals het hoort.

Nog een laatste vraag ik heb nu een nogal grote pictogram om het bureaublad(zie afbeelding).
Hoe krijg ik die weg zonder dat Comodosymbool in de cistray(rechtonder) verdwijnt?

[attachment deleted by admin]

CIS en Comodo Firewall zijn in principe hetzelfde program waarbij installatie van de suite er een proces en registerinstellingen extra worden geinstalleerd dus de clean up tool zal het werk doen.

Wat je meemaakt met het niet op internet kunnen komen is vervelend en treedt heel incidenteel op. Ik hoopte dat het uitvoeren van de clean up tool in Safe Mode dit zou omzeilen. Wat er dan aan de hand is dat de pakket filter driver Inspect niet gedeinstalleerd is en nog aktief is.

Je ziet de driver terugvinden in Eigenschappen van de netwerkadapter(s) als Comodo Internet Security Firewall Drivers. Je kunt de driver deinstalleren door deze te selecteren en te kiezen voor Deinstalleren (Uninstall). Zie plaatje voor toelichting (waarschuwing dit is in het Engels):

Een standaard profiel importeren lukte wel. Libre werkt zoals het hoort.
Blij dat dit de oplossing bracht.
Nog een laatste vraag ik heb nu een nogal grote pictogram om het bureaublad(zie afbeelding). Hoe krijg ik die weg zonder dat Comodosymbool in de cistray(rechtonder) verdwijnt?
Dat is de widget. Die kun je uitschakelen onder [url=https://help.comodo.com/topic-72-1-623-7718-Customize-User-Interface.html]Aanpassen Gebruikersinterface[/url] (Customize User Interface) bij Toon Bureaublad Widget (Show Desktop Widget).De marsroute ernaar is Taken --> Geavanceerde Taken --> Open Geavanceerde Instellingen --> User Interface.

Tipje. Je kunt de widget gebruiken om snel toegang tot functies te krijgen. De widget toont dezelfde 5 snelkoppelingen als het hoofdscherm van de de gebruikersinterface. De snelkoppelingen die je terugvind onder de Algemente Taken, Firewall Taken enz kun je aan de snelkoppelingen in het hoofdscherm toevoegen. Je klikt dan rechts op een snelkoppeling en kies om het toe te voegen.

Je kunt de snelkoppelingen in de hoofdinterface verplaatsen door ze te verslepen. Als je er meer dan vijf hebt dan is het verslepen van de ‘andere kant’ wat lastig.

Eric goedemorgen,
de widget is van het bureaublad.
Ik ben tevreden, alles werkt zoals het hoort. Hartelijk dank voor je hulp.
Wat mij mag deze topic op slot(wie doet dat eigenlijk en hoe?).

Groeten

Blij dat het is opgelost. We laten topics in principe open tenzij er een dringende reden is deze te sluiten maar als topic starter heb je het recht je topic te sluiten. Die keuze is volledig aan jou.

Met hindsight. Het is opvallend dat de clean up tool in Safe Mode de pakketfilter driver niet verwijderde. Welke ingang naar Safe Mode heb je gebruikt? Die met of zonder netwerkondersteuning?

Eric,
Ik heb toen safe mode ZONDER netwerkondersteuning gebruikt.

Dank je wel. Hmm, toch apart dat de driver in Safe Mode zonder netwerk niet goed verwijderd is.