CMDAGENT.EXE

Hej,
Efter ca 6 mån användning fick jag problem med cmdagent som tog mycket cpu-kapacitet. Igår började hårddisken tjuta och och cmdagent låg på 50-90% CPU-belastning.
Jag följde rekommendationerna så gott det gick, men hade svårt att komma åt att göra något pga av den höga cpu-belastningen. Till ■■■■ startade jag om i felsäkert läge och avinstallerade Comodo. Installerade sedan om med senaste version, 3.12. Det fungerade tills jag startade Outlook. Då varvade hårddisken upp igen och datorn blev oåtkomlig. Jag gjorde ett nytt försök, denna gång med Revo Uninstaller. Samma visa igen. Jag kör nu med AVG och Zone Alarm istället. Det fungerar än så länge efter någon dags användning.
Min fråga är: Är Comodo en omöjlig lösning för mig? Jag har Windows XP Media Center SP3. Datorn är en Dell Dimension DM051 med Intel Pentium D 2,8 HHz, 2 GB RAM och 250 GB hårddisk, med 200 GB ledigt utrymme.
Vågar jag göra ett nytt försök? I så fall hur?
Hälsningar
Lanius ???

Yo,

I don’t speak swedish, but here’s the solution : https://forums.comodo.com/empty-t46150.0.html;topicseen

best regards,
eXPerience

Har fixat detta problem på 7 datorer nu, samt blivit utskälld av folk som numera aldrig kommer använda comodo (som om det vore mitt fel 88) )
Frågan man ställer sig är, hur kunde detta ske?
Jag hoppas huvuden kommer rulla!

Well yeah, the person in question had his punishment. We’re sorry for the inconvenience.

best regards,
eXPerience

Jag känner mig inte helt lugn med svaret.
Då jag avinstallerade, borde då inte den felaktiga virusdefinitionsfilen försvinna?
När jag sedan installerar om med senaste versionen, borde jag då inte fått en ny felfri dito?
Hälsningar
Lanius

Ja, och du kan lätt verifiera att databasen (bases.cav) är borttagen: är programmappen COMODO Internet Security borttagen, är också bases.cav borta. :slight_smile:

Installerade nyss CIS i mitt virtuella system (XP). Efter första omstarten uppdateras databasen från version 1 till 2456. Omstart igen. Databasen uppdateras till version 2543. Denna uppdatering tar åtskilliga minuter, kanske en kvart, och CPU-användningen varierar kraftigt, tidvis upp till 100 % (i mitt virtuella system, som inte har tillgång till all CPU-kraft). Direkt efter denna uppdatering fanns det en till: 2546. :wink:

Misstänker att det var denna CPU-belastning i samband med uppdatering du råkade ut för.
Om du nu gör en ny installation av CIS, ge programmet tid att uppdatera databasen… :THNK

Finns det någon uppenbar förklaring till vad som är speciellt med nedladdning av denna fil? Jobbar Comodo med annat samtidigt som tar så stor kapacitet? Och varför tjuter hårddisken?
När andra stora filer laddas ner, som tex installationsfilen för Comodo sker detta i tysthet och som det känns, i bakgrunden. Då finns det kapacitet över att göra andra saker på datorn samtidigt.
Hälsningar
Lanius

Vet inte riktigt vad som orsakar den stora cpu-belastningen, men det är inte själva nedladdningen, ty den är (vid andra uppdateringen) endast några hundra kb, som laddas ned på några sekunder. Det är ”installationen” av uppdateringen som tar tid och belastar cpu:n.

Samma fel verkar ligga kvar!
En ny installation gjordes 2011-04-06, med Comodo Internet Security Premium som laddades ner från Comodos web site. Datorn är en äldre HP med Windows XP.
Efter fem dagar (idag 2011-04-11) började datorn låta som en jumbojet. CMDAGENT.exe belastar CPU’n mellan 70 och 99%. Skype med flera program går inte längre att använda.
Vi provade åtgärden som finns beskriven i den här tråden (https://forums.comodo.com/empty-t46150.0.html;topicseen) att byta bases.cav. Men det hjälpte inte. Finns det någon annan åtgärd?
Inga andra säkerhetsprogram finns installerade på datorn, inte heller Microsoft.NET Framework Assistent eller Silverlight.exe

Please Help!

Hej

Ledsen att höra dina problem. Jag skulle vilja veta vilka andra säkerhetsprogram du använder. Gör en screenshot av din d+log.

MVH,
Valentin N