Autostart

Hur vet jag att Comodo är aktivt?
Jag har oftast ingen Comodo-ikon nere till höger. Jag måste “dra igång” programmet i “Alla program” för att ikonen ska dyka upp.

Comodo finns inte med bland Autostart-programmen. Men det finns andra program i Autostart som det heller inte alltid dyker upp ikoner för.

Antal ikoner nere till höger varierar. Ofast bara 5-6 st, men ibland kommer alla som jag förväntar mig upp. Ca 10 st. Datorn måste startas om för att det ska ske någon förändring i antal ikoner. Helst skulle jag alltid vilja se “alla” för att veta vad som snurrar på datorn.

OS är Windows XP Media Center, svensk version. 188 GB ledigt hårddiskutrymme och 2 GB RAM.

Hälsningar
Lanius

Hej,

Om du tittar i Aktivitetshanteraren eller t.ex. Process Explorer, skall du se de två CIS-processerna cfp.exe (den synliga delen av CIS, inklusive ikonen) och cmdagent.exe (COMODO Internet Security Helper Service).

cfp.exe skall vara synlig i autostart.
Registermapp:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Värde:

COMODO Internet Security

Data:

"C:\Program\COMODO\COMODO Internet Security\cfp.exe" -h

Eller möjligen Program Files istället för Program.

cmdagent.exe är en tjänst, och syns därför inte i autostart. Om du öppnar services.msc (Tjänster), skall tjänsten COMODO Internet Security Helper Service ha startmetod Automatiskt.

Du har inte aktiverat att ikoner automatiskt skall döljas (alternativet Dölj inaktiva ikoner)? :wink:

Tack JoWa,
Det ser ut exakt som du beskrivit det i registret (Program files).
Och jag hittade processerna i aktivitetshanteraren. Så nu vet jag hur jag ska kolla om inte ikonen dyker upp nästa gång jag startar datorn.

Dölj inaktiva ikoner är inte ikryssat. Ikonerna tycks leva ett eget liv där nere till höger. Det blir en överraskning vilka som visas, varje gång man startar datorn. Det finns dock några som alltid kommer upp, tex Net ID, som jag nästan aldrig använder, och ikonen för anslutning till lokalt nätverk (två datorskärmar som lyser blåa när kommunikation pågår i nätet).

Men det här är inget nytt. Jag tror det är något fel i mitt OS (Media Center) som även har lite andra egenheter.

Tack för hjälpen
Lanius

Tack för hjälpen!

Så bra då att CIS i alla fall är igång, även om ikonen inte syns. :slight_smile:

Fel i Media Center kan jag nog inte hjälpa dig med. Däremot kanske du skulle rensa bland autostartande program. Vilka program som behöver starta automatiskt är förstås upp till varje användare att avgöra. Färre autostartande program ger snabbare uppstart, och ett allmänt snabbare system. :-TU Jag har endast cfp.exe i autostart. Jag har heller inte nätverksikon eller volymkontroll i meddelandefältet.

Hej,
Det här har kanske inte så mycket med Comodo att göra, men jag frågar ändå när det är på tapeten.
I “Alla program” under “Autostart” finns det bara några få program. Tex fins INTE Comodo där. Men Comodo finns ju under “run” i registret. Och där lär väl övriga autostartande program också ligga. Kan man mha regedit ta bort de rader med autostartande program i registret som man inte vill ska gå igång när man startar datorn? Eller ställer man till nåt om man gör så?
Borde inte autostartande program under “Autostart” i “Alla program” överensstämma med vad som finns i registret under “run”? Hos mig är det i inte i närheten av överensstämmelse?

Mvh
Lanius

Hej,

Ursäkta att svaret kommer sent. Jag har varit i skärgården i drygt en vecka. :wink:

Autostart-mappen är ett alternativ till RUN i registret, så om ett program, t.ex. CIS har en RUN-nyckel, behöver det inte finnas i Autostart-mappen.

Jo, nog kan man ta bort RUN-nycklar i Registereditorn, om man vet vad man gör…

Bättre (tryggare) att använda t.ex. CCleaner, Comodo System Cleaner, eller det mer avancerade Autoruns.

Jag har installerat CIS på ett par datorer och märkte en gång att om jag avbröt när installationsprogrammet ville skanna igenom datorn, så uteblev ikonen nere vid klockan.

Jag avinstallerade och lät installationen löpa med skanning och allt och sedan fanns ikonen där alltid.

2 datorer är för lite för att jag skall vara säker på att det funkar som jag skriver, men det kan vara värt att testa!

Jag brukar hoppa över skanningen (har installerat många beta- RC- och stabila versioner), men har aldrig haft problem med ikonen.