wat is er nieuw sinds de vorige versie m.b.t. firewall en defense+?

Ik gebruik nog steeds de vorige versie (4.1) en uit de release notes van versie 5 kan ik niet halen wat er nu nieuw is m.b.t. de firewall en defense+ functionaliteiten.

Ik zou graag zien dat bij de volgende release notes een onderverdeling gemaakt wordt voor nieuwe functionaliteiten en verbeteringen van de firewall (al dan niet met Defense+) enerzijds en de virusscanner anderzijds.

Ik weet dat een soortgelijke vraag (wat is er nieuw sinds de vorige versie m.b.t. firewall en defense+?) ook gesteld is op het Engelstalige gedeelte van het Comodo forum maar die thread vind ik te onduidelijk.

Onderstaand het betreffende Engelse onderwerp:

https://forums.comodo.com/news-announcements-feedback-cis/what-is-new-in-pure-firewall-v5-t61837.0.html

Hoi Rasss,

Wij zouden ook graag een completere lijst hebben maar het is aan Comodo om in de release-notes te zetten wat ze “belangrijk” achten. Kort door de bocht is het volgende veranderd.

Firewall, alleen voorbereidingen voor IPv6 ga ja behalve “MAC” in de rules nog niks van terugvinden, en ondersteuning voor Mobile devices, zoals UMTS adapters etc.
Defense+, bug fixes.
Zandbak, heel veel aanpassingen speciaal voor “onbekende” bestanden en “hoe” ze in de zandbak beperkt worden.
AV, Motor iets slimmer gemaakt speciaal met betrekking tot archief bestanden, memory lekkage en “vast lopende scans” zouden minder vaak moeten voorkomen.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

p.s. v5 is stukken beter dan 4 dus ik zou met een schone installatie aan v5 beginnen :wink:

De performance van de AV is beter. Als ik nu een map met een bende installers en archieven open dan verslikt het zich niet meer (quad core AMD Phenom II). De av update is sneller. Overall performance is verbeterd.

Defense + zal geen alert geven als een veilig programma een ander veilig programma opstart.

De nieuwe standaard instellingen van de zandbak zijn ook zeer veilig. In de ontwikkelfase van CIS v5 vertelde egemen, de hoofdontwikkelaar, dat ze de nieuwe zandbak hadden getest tegen 15.000 stuks malware en dat geen enkele de zandbak had omzeild.

Dit zie je bijvoorbeeld terug in de you tube tests van Languy99 , een van de moderatoren, in CIS vs NIS challenge maar ook in losse tests van eindgebruikers die uit belangstelling de laatste, vaak nog niet gedetecteerde, malware op CIS v5 loslaten.

In mijn ogen heeft Comodo met v5 een mijlpaal bereikt.

Bedankt voor de replies :slight_smile:

Ik heb versie 4.1 net 2 maanden draaien en heb nog even geen zin om de nieuwe regels in te stellen in versie 5 en dan een aantal weken te monitoren of alles wel goed werkt. Of ik stap over een tijdje over op 5 of ik wacht op de volgende versie zodat ik eens per half jaar overstap.