Vraagje in verband met Zandbak

Ik heb de nieuwe versie 5. geïnstalleerd na volledig verwijderen van versie 4.
Ik startte een van mijn applicaties en Comodo liet mij weten dat het programma in de zandbak draaide.
Gezien alle gegevens van vorige Comodoversie weg zijn is het normaal dat ik weer moet aangeven dat een programma veilig is.
Ik had nog net de tijd aan te vinken dat het programma de volgende keer niet in de zandbak moest gedraaid worden.
Ik sloot het programma (Poi edit) af en herstartte het.
Ik verwachtte in feite dat Comodo mij nu zou vragen wat er met het programma diende te gebeuren.
Niets daarvan.
Wel kon ik mijn poi’s niet updaten.
Ik moest het programma toevoegen via Firewall>voeg een nieuwe vertrouwde applicatie toe
Dit vind ik voor mensen met weinig ervaring wel heel moeilijk.
Ik stel mij de vraag of dit kan verholpen worden door de zandbak uit te schakelen.

Hoi,

Op zich is dat een beetje vreemd want na dat je “niet meer zandbakken” hebt gekozen komt het programma op je vertrouwde bestanden lijst, en als je het daarna afgesloten hebt en opnieuw gestart zou de firewall dit ook als “vertrouwd” moeten bestempelen, heeft dit programma inkomend verkeer nodig?

Is dit ergens op internet te vinden zo dat ik d’r mee kan testen?

Ik gebruik dit programma om locaties van flitspalen te downloaden, die ik daarna op mijn GPS oplaad.
Het is tof dat je het programma zou willen testen maar dat is toch veel werk.
Ik heb het volgende gedaan:
Weggehaald uit vertrouwde applicaties maar het bleek ook bij vertrouwde bestanden te zitten. Daar ook weggehaald.
Zonder zandbak > ik kreeg de normale vraag van Comodo.
Weer weggehaald > met zandbak : Niet meer zandbakken > werkte nu wel.
Bestand zat weer bij vertrouwde bestanden.
Misschien was het downloadprobleem gisteren aan iets anders te wijten.
Voorlopig mag je dit als opgelost beschouwen.
Ik weet nu waar ik moet naar kijken als ik weer een dergelijk probleem zou krijgen.

Nu viel mij iets anders op.
In mijn netwerkzones zie ik nu maar een zone : Loopbackzone terwijl ik bij mijn vorige versie ook een Lokale Netwerkzone (of zo) had zoals je ook ziet als je naar de Comodo helpfile gaat.
In Meer>voorkeuren >Connectie stond nu niets terwijl ik mij herinner dat er vroeger sprake was van de proxyserver van telenet. Ik heb dus gebruik http aangevinkt en instellingen opgehaald bij mijn Internet explorer. Toch heb ik nog altijd enkel loopbackzone.
Dit is natuurlijk het vervelende als je een schone installatie doet. Je moet dan daarna ook alles weer aanpassen.

Een netwerk zone en “Meer, Voorkeuren, Connectie” zijn 2 verschillende dingen.

Een netwerk zone KUN je gebruiken in de firewall rules, dit is echter afhankelijk van hoe je het “Nieuwe privé netwerk” scherm hebt beantwoord, Als je daar toegang hebt gegeven voor alle computers uit dit netwerk dan zullen er 2 regels in je Globale regels zijn opgenomen.

Als je het alarm “default” hebt gelaten zal er niets mee gebeuren.


Meer, Voorkeuren, Connectie wordt gebruikt om AV updates op te halen, daar waar nodig kan dit via een proxy server maar als je gewoon directe toegang hebt tot HTTP op internet dat hoeft dat niet.

Dank voor de uitleg.
Van netwerken heb ik geen kaas gegeten.
Ik zal bij het installeren van versie 4 een ander antwoord gegeven hebben dan bij 5.
Ik heb maar een pc op het netwerk (afwisselend Dell en HP) dus bij mij is dit niet belangrijk.

Voorlopig geen vragen/problemen meer :ilovecomodo:

Mooi, mocht je nog ergens tegen aan lopen dan weet je waar je terecht kunt :wink: