Ik werkte vroeger met een aparte virusscanner. Die deed bij het opstarten steeds een virusdatabase update en de pc werd op geplande tijdstippen volledig gescand.
Ik begrijp de virusscanner instellingen van Comodo niet goed.
Als je bij Antivirus naar Geplande scans kijkt dan zit daar standaard een wekelijkse scan in.
Kijk je dan bij Scanner instellingen dan zie je onder de 3 tabbladen -Real Time Scannen/Handmatig scannen en Geplande scans aangevinkt staan : Scan geheugen tijdens het opstarten en antivirusdatabase updaten voor het scannen.
Uit dit laatste begrijp ik dat telkens de computer gestart wordt eerst de antivirus database wordt geupdated en dan de computer gescand wordt.
Welk nut heeft een wekelijkse scan als je al alles scant telkens je opstart???
Op mijn snelle Dell PC met Telenet internet heb ik met dit alles geen enkel probleem.
Op mijn tragere HP portable vertraagt Comodo mijn systeem enorm bij het opstarten.
Ik was pas in Frankrijk op verlof en met een tragere ADSL verbinding lag mijn hele systeem meestal meer dan 30 minuten plat door Comodo.
Ik heb daar nu in instellingen virusscanner de vinkjes weggehaald bij scan geheugen tijdens opstarten.
Als ik met de portable op het internet ga start ik dan eerst de update van de virusscanner op.
Ik hoop dat Comodo nu wel nog steeds al mijn inkomende mails controleert.
Ik begrijp ook niet goed welke winst Statefull scanning tegenover on-access scanning meebrengt .
Bij statefull scanning worden enkel de files gescand, die sinds de laatste virusupdate niet gescand werden maar gezien je voor elke scan een virusupdate doet wordt dus telkens alles gescand???
Het zit als volgt in elkaar de "instellingen zijn voor Real-Time/Handmatig/Geplande Scan.
Die instellingen worden gebruikt als een van die scan’s bezig zijn.
Dus voor een handmatige scan (b.v. via rechter-muis menu) gelden de instellingen van “Handmatig” etc.
De “Scan geheugen bij opstarten” is later door Comodo ook van ingeschakeld naar uitgeschakeld gezet omdat dit inderdaad op de wat oudere systemen nogal wat impact had. Het is dus niet erg om die bij Real-Time uit te zetten aangezien dat de huidige “default” is.
Deze scan kijkt bij het opstarten dus alleen naar alle programma’s die in het geheugen worden geladen, het is dus geen “hardeschijf” scan.
Je inkomende mails worden niet in het email protocol gescanned zoals b.v. Avast dat wel doet, Comodo is terug naar de basis gegaan en daar kan een virus alleen bestaan in geheugen of op de hardeschijf. En deze twee worden streng in de gaten gehouden door CIS ook als je update iets achterloopt.
De huidige versie 5 kan zelfs het verschil tussen de laatste versie “online” controleren ook wel “in the cloud” genoemd.
Stateful en On-Access werkt alleen als je vaak de zelfde bestanden raakt, In Windows worden nog al eens de zelfde bestanden in geheugen geladen enz, daar zal wat winst zijn maar waarschijnlijk voor de gebruiker niet merkbaar, zeker op een “snel” systeem.
De "Scan geheugen bij opstarten" is later door Comodo ook van ingeschakeld naar uitgeschakeld gezet omdat dit inderdaad op de wat oudere systemen nogal wat impact had. Het is dus niet erg om die bij Real-Time uit te zetten aangezien dat de huidige "default" is.
Omdat je mij in een andere post sprak van versie 5 heb ik die net op mijn portable geladen.
De scan geheugen voor opstarten stond wel aangevinkt.
[Comodo is terug naar de basis gegaan en daar kan een virus alleen bestaan in geheugen of op de hardeschijf. En deze twee worden streng in de gaten gehouden door CIS ook als je update iets achterloopt.
Pas op ik twijfel niet aan Comodo want ik gebruik de Firewall al jaren en heb nooit een virus binnengekregen. Maar ik begrijp toch niet hoe Comodo dit in de gaten houdt als ik de scan van het geheugen uitschakel en de harde schijf maar sporadisch scan.
De real-time scanner staat nog continue aan, het gaat er alleen om of tijdens het opstarten van de computer alle programma’s die in het geheugen geladen worden nog een keer “extra” gescand worden. Dus je bestanden en alle programma’s die “na” het opstarten gestart worden worden wel gescand.