Virus- och Trojanscanner borta efter Uppdatering

Hej LeoniAquila – du verkar ju veta det som är värt att veta om Comodo.

Så här är det:
Har installerat Comodo Firewall Pro version >3.0.25.378<. I den fanns en funktion som scannade datorn efter trojaner och en massa otyg. En trygg och bra funktion.

Uppmanades så för några dagar sedan att Uppdatera Comodo och därmed rasslade det in en del filer som installerades automatiskt. Man ombeds starta om datorn och därefter säger About-skylten att man har version >3.5.54375.427<
Men efter denna procedur är den fiffiga scannerfunktionen borta med sin möjlighet att ladda ner uppdaterade virusfiler?!?!?.
Varför då?
Kan någon tala om för mig varför Comodo tog bort den synbarligen fiffiga funktionen?

Ominstallerade två ggr, men samma resultat: Scannerfunktionen efter Uppdatringen är och förblir borta…!?

Mvh, sigge

Skannern är flyttad till antivirusdelen av CIS, och dessutom förbättrad. Vill du ha skannern, måste du således installera hela CIS-paketet, d.v.s. brandvägg + antivirus.

Tack för svar JoWa.

Jag kör avast-AntiVirus-prgrm.
Kan jag installera ComodoFirewall+AntiVirus och ha kvar avast-AntiVirus samtidigt??

När det gäller ohyran på webben vill jag gärna ha både livrem + hängslen.
Frågan i detta fall är bara: Funkar dessa tre skydd tillsammans – kompletterar de varandra eller blir det pannkaka av alltihop??

Mvh, sj

Hej siggej.

Normalt rekommenderas inte att ha mer än ett antivirusprogram installerat. Möjligen kan du ha antivirusdelen i CIS installerad parallelt med avast! om du inte aktiverar Real Time Scanning i CIS antivirus, och alltså endast använder antivirusdelen i CIS för manuella skanningar. Detta har jag dock ingen erfarenhet av.

Jag använder hela CIS utan annat antivirusprogram, och kompletterar med manuella skanningar med Malwarebytes’ Anti-Malware och SuperAntiSpyware. En kombination som tycks användas av flera på detta forum. :wink:

Hej siggej, ursäkta att jag missat ditt ämne. :-[

Jag får dock instämma i JoWas svar så förhoppningsvis är ditt problem löst i alla fall?

Kan komplettera med lite info om avast! tillsammans med CAV i denna tråd. Trådskaparen har testat att köra CAV tillsammans med avast! Peer2Peer Shield, Internet Mail Shield, och Web Shield. Tanken är alltså att använda CAV i första hand, men komplettera med vissa saker från avast!. Men precis som JoWa skriver så rekommenderas normalt inte att ha mer än ett antivirusprogram!

LA

För att undvika förvirring: Har du både avast! och antivirusdelen i CIS (CAV) installerade, får du välja om CAV eller avast! skall stå för det grundläggande realtidsskyddet, det som, om jag minns rätt, kallas Standardskydd (Standard Shield) i avast!s inställningar. Det viktiga är att inte aktivera både Real Time Scanning i CAV och Standardskydd i avast!.

Tack för svar LeoniAquila + JoWa.

Då vet jag.
Fortsätter således med senaste versionen av COMODO-FireWall (utan AntiVirus-del) och AvastAntiVirus.

Mvh, sj

Det låter som en bra kombination. :wink:

LA