Problem att få igång LAN

Hej
Jag installerade comodos brandvägg förra veckan och nu får jag inte igång mitt lokal nätverk. Fungerar om jag stänger ner comodo brandväggarna på datorerna.
Till historien hör att jag uppgraderade mitt bredband på Glocalnet till 24. Fick då “hyra” en router, trodde jag. Efter lite forskning så är det ingen router. Enligt Glocalnet kundtjänst så får man fem “fasta” IP-adresser som låses till mac-adresserna. Tänkte då att istället för att köpa en router (ont om pengar) så borde man kunna använda dessa IP-nummer.
Till min fråga. Hur gör man en regel som tillåter att man kan komma åt utdelade mappar på en annan dator? Går det att använda specifika IP-nummer? Borde kanske gå att använda “säkra zoner” men då känns det som jag öppnar upp datorn för alla eftersom jag inte får något internt IP. Har provat lite med lite olika regler men det slutade med att inget fungerade och jag fick installera om brandväggen.

Är det någon som har ett litet tips?

Har du provat att definera ett “Trusted Network” ?

Använder du version 2.4 av brandväggen? Klicka då på Security → Tasks → Define a new Trusted Network

Använder du betan, version 3, så kanske man definerar på ett annat sätt, jag använder ej betan på denna dator.

Edit: Inser nu då jag läser ditt mess noggrannare igen att du kanske har testat med Trusted Network, isåfall är det bara att glömma mitt svammel :slight_smile:

Hej Bluesman
Jodå det har jag provat allt.

Tycker det borde gå att göra en regel om man vet om ip-adresserna men jag jan inte komma på hur jag ska få till det

Vad menar du med att du inte får ett lokalt IP?
Har alla datorerna hemma hos dig externa IP adresser?
Det går ju lätt om du har interna IP adresser att göra ett nätverk hemma och skapa en betrodd zon i brandväggen, men om du nu inte kan göra det eftersom det inte fanns en inbyggd router, så går det att fixa ändå.
Gå till nätverksmonitor och skapa en regel som tillåter IP in/ut från och till dina två datorers IP adresser. Kom ihåg att lägga regeln överst i nätverksmonitor-listan.
Om du behöver mer hjälp så kan su säga till.
Jag kör nämligen med v.3 beta brandväggen nu och den fungerar ganska annorlunda, så om du behöver mer hjälp så får jag tänka efter lite…

Hej AOwL
Jag har nu gjort en regel så jag kan pinga datorerna men jag kommer inte åt de utdelade mapparna. Nu är jag väl ingen guru på nätverk så jag kanske gör något fel. När jag ska komma åt mapparna så skriver jag iaf så här \ipnummer\namn på mappen
Tänker jag fel?

Eftersom du inte har ett vanligt nätverk så kan det vara svårt att få det att fungera kanske…
Många ISP har blockerat portar som 137-139 och 445 t.ex. för att skydda mot vanliga attacker. Jag vet att min ISP har gjort det i alla fall (bredband2), så det kan bli problem när du måste gå via internet om jag har förstått dig rätt?
Fungerar det om du ställer in brandväggen på att tillåta allt?