Probleem met Portefolio

Met mijn programma Portefolio moet ik koersen downloaden van de website ftp://download.eurobench.com/
Dit werkte perfect in juni maar toen werkte ik wel met Comodo 3…
Intussen heb ik de oude Comodo versie verwijderd en werk ik nu met versie 4.1.15.
Sindsdien kan ik mijn Portefolio koersen niet meer updaten.
Ik heb een aantal dagen met de helpdesk van Portefolio gebeld maar zij vonden geen oplossing.
Zij zegden dat het probleem moest veroorzaakt zijn door mijn Firewall.
Ik heb de Comodo firewall uitgeschakeld en dan blijken de updates wel te gebeuren.
Ik voeg hierbij een worddocument met de meldingen die ik van Portefolio krijg met Comodo Firewall in- en uitgeschakeld.
Ik heb intussen in mijn Netwerkbeveiligingsregels het programma bovenaan bijkgevoegd te behandelen als Trusted Application
De voorgedefinieerde firewallregels hiervoor zijn de standaardregels van comodo.

[attachment deleted by admin]

Hoi danyb,

Dit kan kloppen je FTP sessie is blijkbaar actief in plaats van passief en hiervoor is inkomend verkeer nodig.
En dit is nou net aangepast in versie 4, echter is ondertussen versie 5 uit en daar hebben ze de Firewall instellingen weer teruggezet zoals in versie 3.

Je kunt in versie 4 in de firewall regels kiezen voor het tabblad globale regels en daar de onderste "Blokkeer alles van IP Alles naar IP Alles verwijderen, hierna zou je programma weer correct moeten werken.

Ronny,
Dank voor je reactie.
Een globale regel verwijderen lijkt mij nogal drastisch. Als het probleem in versie 5 is opgelost zou ik daar liever mee werken.
Ik dacht dus : gewoon even controleren op updates dan krijg ik de nieuwe versie.
Blijkt niet te werken.
Ik krijg antwoord : parameter is onjuist.
Bij Filehyppo vind ik de nieuwe versie wel.
Maar het rare is dat ik Filehippo update checker op mijn pc heb en als ik die laat lopen geeft die geen nieuwe versie van Comodo aan.
Dus vraag ik mij af of ik voor de versie 5. eerst de versie 4. moet verwijderen zoals ik bij de versie 3. moest doen.
Kan je mij nog even verder helpen?

En nog iets.
Ik gebruik ook Filezilla Client. Dat is toch ook een FTP programma dacht ik.
Daar kan ik zonder problemen gegevens naar en van mijn website me up- en downloaden.

De update is nog niet vrijgegeven dat zal nog zo’n 2 weken duren.
Alleen de losse installatie is beschikbaar op dit moment, het is inderdaad aan te bevelen om een schone installatie te doen ivm de hoeveelheid aanpassingen sinds versie 3/4.

Het FTP’en naar je site gaat waarschijnlijk PASV of passive zoals dat ook wel genoemd wordt.

Als je die regel uit de globale regels weg haalt zal CIS je gaan vragen of je de inkomende verbinding wilt accepteren, op zich niet gevaarlijk dus. Maar mocht je dat liever niet doen kun je ook het IP adres van de FTP server vrijgeven voor inkomend verkeer

Toestaan, TCP, In, Bron IP (IP van FTP Server), Bestemming Alles, Bron poort 20, Doel poort alles.
Dit zou ook moeten werken.

Ronny,
Ik heb dan toch maar even geprobeerd de regel "Blokkeer alles van IP Alles naar IP Alles " te verwijderen.
Het downloaden lukt dan inderdaad dus dit lost mijn probleem op.
Alleen heeft CIS mij niets gevraagd. Dus toch niet zo veilig?
Ik heb de regel maar teruggezet.
Ik ken het IP adres van de server niet. Kan jij mij zeggen hoe ik dat vind?
Ik heb ook een mailtje naar de Portefolio helpdesk gestuurd om het te vragen.

Anderzijds zou ik ook onmiddellijk de nieuwe versie van CIS kunnen installeren. Heb je voor het verwijderen van de 4. versie ook een speciale tool nodig?
Je zegt dat een schone installatie beter is dan een update dus dacht ik beter niet te wachten op een update.
Loopt de nieuwe versie zonder problemen??

CIS heeft je niks gevraagd omdat de applicatie die de FTP Sessie gestart heeft alle rechten heeft.
Als iemand van buiten een losse poging doet om naar jou PC te verbinden zal dat zeker een alarm op moeten leveren.

Je kunt het IP van de server vinden door een verbinding te maken met de server en dan via “Firewall” bekijk actieve connecties te openen, en dan te kijken bij het programma naar welk IP deze een verbinding heeft gemaakt.

Ik heb nog nooit met een of andere tool moeten de-installeren, dus ik zou zeggen gewoon de-installeren zonder vreemde tools, wel even opletten of je geen andere security software actief hebt die zou kunnen storen tijdens het de-installatie proces.

Er zijn wel wat kleine probleempjes, maar voor zo ver ik weet niks spectaculairs.
Wel voor de tijd even een back-up maken natuurlijk :wink:

Met de regel, die je voorstelde en het IP adres werkt mijn Portefolio weer.
Hartelijk bedankt voor de goede raad.
Ik ga nu toch even de nieuwe versie installeren. Uiteraard na een Image gemaakt te hebben.
Mijn probleem heeft mij dit forum doen ontdekken. Een ware revelatie.

Goed om te horen :-TU