msmsgs.exe???

På senaste tiden har comodo firewall frågat allt oftare om msmsgs.exe,
som exempel:
“Common Client CC App is trying to connect to the internet. What would you like to do?”
Security Considerations "C:\Program\Messenger\msmsgs.exe has tried to us ccApp.exe through OLE Automation, whch can be used to hijack other applications. msmsgs.exe might be using ccApp… etc. etc. "

Detta händer ofta, nästan varje gång jag startar ett program…

Vad beror det på? msmsgs.exe är väl en messengerprocess, vad har det med en massa andra program att göra?

Tacksam för svar!

Hälsningar.

Robert.

???

Är det version 2.4 du har? Kan bara minnas att jag sett den sortens meddelande i 2.4, inte i 3.0.

En del program beter sig helt enkelt på det sättet, oavsett vad man tycker om det. Men eftersom msmsgs.exe är ett “säkert” program behöver du nog inte oroa dig. Antar att du inte bockat för “Remember my answer” (eller vad det nu heter) eftersom frågan upprepas då och då?

LA

Jo, det stämmer, det är 2.4 jag har… ska ta och uppdatera.

Jag tyckte det var skumt bara att msmsgs.exe “lägger sig i” så fort jag startar ett program… Thunderbird, Firefox, Word, Dreamweaver, Photoshop etc etc.

Och ja, jag har inte bockat för “Remember my answer”, visste inte riktigt om det var säkert.

OK, ja 3.0 är att rekommendera. Det går dock inte att uppdatera från 2.4, man måste avinstallera den och sedan installera 3.0 från scratch. Hoppas att det går bra!

Håller med dig, jag förstår inte heller varför vissa program skall bete sig på det viset. Irriterande tycker jag, de skall hålla sig för sig själva om man säger så. :wink: Men få program söker efter en uppkoppling i så stor utsträckning som Microsofts. Vill minnas att t.o.m. Paint försökte sig på något som liknade det du har fått erfara med Messenger.

LA

OK, ja, det ska nog funka att installera 3.0.

Jasså. tom. Paint?! hehe, undrar vad det ville göra på nätet…

Men, tack för hjälpen!!! Hyvens!!

Så lite så!

LA

msmsgs.exe hör till Windows Messenger som ingår i Windows XP (alltså inte Windows Live Messenger). Använder du det programmet? Om inte, avinstallera det, eller hindra det från att autostarta (om det nu gör det).

Jag instämmer i JoWas tips.

LA

OK. Jag har det installerat men använder det inte, har det inte heller på autostart. Använder Live Messenger dock…
Ska försöka avinstallera gamla messenger.
Tack för tipset!

I Lägg till eller ta bort program finner du det under Lägg till/ta bort Windows-komponenter.

Det har talats en del om hur man skall radera själva programfilen (msmsgs.exe), då den ligger kvar efter avisntallation. Dock tycker jag att du skall låta den ligga kvar (den är dold), annars kan WLM behöva ”konfigureras” vid start, åtminstone efter registerrensninng, vilket är irriterande.