Hej!
Det begås en del “misstag” när man installerar brandväggen som jag tänkte ta upp.
Det går i och för sig att rätta till, så det är ingen katastrof.
Det här är ingen komplett instruktion, utan bara en fingervisning, och inget tvång att följa.
Man kan dock spara lite tid om man är ny med den här brandväggen.
Det brukar vara vanligt att man väljer advanced i stället för auto, för att man tror att man blir bättre skyddad med advanced. Så är dock inte fallet, utan allt går fortfarande att ställa in på samma sätt med samma utseende vilket man än väljer. Jag har själv installerat med auto.
Avinstallera din tidigare brandvägg! Om du bara har använt Windows inbyggda brandvägg, så blir den avstängd automatiskt vid installationen.
Installera med auto och följ guiden i övrigt.
När brand väggen är installerad, så ska du gå till security/tasks och klicka på “scan for known applications” i nedre högra hörnet.
När scanningen är färdig så startar du om brandväggen, genom att högerklicka på ikonen vid klockan och välja “exit”. Vänta 20 sekunder tills den är riktigt avstängd innan du startar den igen.
Om du använder en router och/eller kanske har ett nätverk hemma, så måste man göra en sak till.
Gå till security/tasks och klick på “Define a new trusted network” i nedre vänstra hörnet. Brandväggen hittar själv ditt nätverkskort och har skrivit i IP adressen för ditt nätverk. Det är bara om du själv har gått in i routern och ändrat någonting som du kanske måste ändra/fylla i något själv.
Det brukar bara vara att trycka ok på allt.
Nu ska den fungera bra för de flesta, förutom om man använder P2P/DC++ program.
Brandväggen skyddar dig i två “lager” kan man säga, så det är där de flesta tycker att det kan var lite krångligt. “Application monitor” är det första lagret, och “Network monitor” det andra lagret.
Network monitor fungerar som en router ungefär, så om du vill ladda hem filer med t ex ett torrent program, så måste du öppna (forward) en port för det, precis som på en router.
En annan regel är att man kan gå till Activity/logs och titta vad man får för slags meddelanden, och med hjälp av dom, kan man kanske skapa en ny regel.
Component monitor håller rätt på system filer och sånt.
Application monitor är platsen att gå till om du vill lägga till/ändra/ta bort en regel för ett program.
Network monitor har jag beskrivit lite, men det är viktigt att komma ihåg att reglerna läses uppifrån och nedåt. Därför är den “allmänna/standard” Block-regeln längst ner. Lägger du till en regel (rule) så måste du trycka på knappen som flyttar den uppåt. Det finns ingen anledning att ta bort den block-regeln, utan om man vill blockera/tillåta mera, så är det bara att flytta upp den nya ovanför den gamla.
Kom ihåg att starta om brandväggen om reglerna du gör, inte ser ut att fungera. I vissa fall så har en del (tyvärr) varit tvungna att starta om hela datorn innan det har fungerat som det ska.
Om du har problem med något, så är det bara att fråga här på forumet, så får du garanterat (nästan) svar. Annars går det att ta kontakt med supporten. http://support.comodo.com
Lycka till.
Hej! Jag har installerat comodo brandvägg, hade tidigare norton internet security installerat men har tagit bort det…
Trots det så står det i mitt “säkerhetscenter” att norton internet security är aktiverat???
Jag har comodo brandvägg igång! av windows brandvägg är avstängd, det fixade comodo när det installerades, men varför “ser” inte säkerhetscentret vilken brandvägg det är? och varför säger den att norton är aktiverad??? (:SAD)
Problemet är nog inte att säkerhetscentret inte känner igen Comodos brandvägg, för det gör det. I alla fall det engelska, som jag har. Problemet heter snarare Norton, som är känt för att rota sig mycket djupt i datorn och vara svårt att få bort. Sök på Symantecs hemsida, de skall ha ett särskilt borttagningsprogram för Norton, tror jag.
Jag har använt deras verktyg och därefter sökt i datan efter filer med norton elr symantec i namnet och deletat en massa…
men när jag klickar på pilarna jämte brandväggen så säger den fortfarande att nis är aktiverat…
jag har provat med att stänga av sc och sen deleta repository mappen, men den vägrar att deleta sig! annars har jag blivit sagd att om jag gör så och sen startar sc igen och sen startar om datorn så ska det skapas en ny repository mapp men rätt innehåll…
men det går ju inte deleta skiten!!!
Ok, har du testat att rensa registret med något sådant program? Det brukar varnas för att de kan ställa till med problem, men personligen har jag alltid rensat mitt register, utan problem.
CCleaner rensar både felaktiga registervärden och kan ta bort icke giltiga “installer entries” från Windows “Lägg till / ta bort program”. Se http://filehippo.com/download_ccleaner/.
Hej,
Jag hade strul en gång med SystemWorks och fick då på mail från Symantec support en instruktion på hur man rensar datorn från alla Symantecprodukter. Det fanns också en bifogad fil “delkeys.zip”, men jag vet inte hur man bifogar en fil på detta forum. Alternativt kan du ge mig en emailadress så får du mailet med bifogad fil. Här kommer svaret:
Här kommer instruktioner för hur du rensar bort din gamla Nortonprodukt
OBS! Följande procedur tar bort ALLA dina Symantec produkter.
OBS! Om det går kom ihåg att avinstallera din Nortonprodukt först via “Start->Kontrollpanelen->Lägg till eller ta bort programvara”. Leta först efter något som börjar med “Norton” tex Norton Antivirus, Norton Internet Security eller Norton Systemworks. Låt datorn starta om efter detta o ta sedan kvarvarande saker som börjar med Symantec eller Norton.
Kör filerna som nu sparats på skrivbordet i ordningen nedan och godkänn allt de frågar om 2.1. MSIFIX (denna blinkar bara till) 2.2. SymNRT 2.3. SYMMSICLEANUP
Ta bort följande katalog “C:\Documents and Settings\AllUsers\Application Data\Symantec”, genom att starta “Den här datorn”, gå till Lokal disk(C:) och sedan “Documens and Settings” osv.
Om katalogen “Application Data” inte syns så gör följande.
När du har “Den här datorn” öppen klicka på “Verktyg”.
Klicka nu på “Mapp Alternativ”.
Klicka på fliken “Visning” högst upp i rutan som kommit upp. Klicka i rutan “Visa dolda filer och mappar” tryck sedan “OK”. Nu ska “Application Data” synas o du kan gå in i den mappen.
Ta bort följande katalog “C:\Program\Delade Filer\Symantec Shared”, genom att starta “Den här datorn”, gå till Lokal disk(C:) och sedan “Program” osv.
Ta bort de av dessa mappar som du hittar
5.1 Ta bort följande katalog “C:\Program\Norton Internet Security”, genom att starta “Den här datorn”, gå till Lokal disk(C:) och sedan “Program” osv. 5.2 Ta bort följande katalog “C:\Program\Norton Antivirus”, genom att starta “Den här datorn”, gå till Lokal disk(C:) och sedan “Program” osv. 5.3 Ta bort följande katalog “C:\Program\Norton Systemworks”, genom att starta “Den här datorn”, gå till Lokal disk(C:) och sedan “Program” osv.
Spara den bifogade filen delkeys.zip på skrivbordet och dubbelklicka på den kör sedan filen “delkeys” som finns däri. Godkänn allt den frågar om.
Nu är din gammla Norton produkt borttagen och du kan installera den nya på datorn.
Har installerat den senast ver av brandväggen och nu är dator omöjlig stt börja arbeta i. Har väntat i 35 min utan att kunna komma åt något. Verkar som CMD agentetn använder ca: 97 till 99 % av datorkraften. Varför???. Kör med en Duoprocessor 2.1 G har 4 G minne. Satadiskar i mode 5. Någon som har ett svar. Janne C.
Efter jag installerat brandväggen så har även olika gubbar hamnat i mina meddelanden utan att jag lagt dit dom. Skumt. Började i smband efter uppdateringen. Och som jag nämde förut så håller fortfarande CMD-agenteten på att använda runt 99% av datorkraften. Skall jag skippa brandväggen och gå tillbaka til den gamla?
“Olika gubbar” i dina meddelanden? Vad menar du? I messenger?
Det är antagligen nåt strul med installationen så du bör göra om den.
Jag skulle ta bort brandväggen igen och sen köra en virusscanning med ditt antivirus-program. Du skulle dessutom köra en scanning med ett antispyware-program. Det finns gratis som t ex SpywareTerminator. Där ingår även ett antivirus (Clamwin) som du inte ska ha om du redan har ett antivirusprogram. Om du inte har ett antivirusprogram installerat så kan du naturligtvis använda det. När du har scannat med både antivirus och antispyware och kollat så att du inte har nåt “skit” på datorn så kan du testa att installera CFP v.3 igen.