In Defense+Instelling is in ComodoFW 5.0.1 een regel niet meer aanwezig-Bug?

In ComodoFW 5.0.162636.1135 is in Defense+Instelling de volgende regel niet meer aanwezig:

Trust applications digitally signed by Trusted Software Vendors - Leaving this option checked means software which is signed by a Trusted Certificate Authority will be automatically treated as safe. Comodo recommend leaving this option enabled.(rood omcirkelt)

Bug?
Deze regel staat wel vermeld in de engelse handleiding.

Heb de nieuwe versie(5.0.1) 4x opnieuw geinstalleerd. Ben weer terug gegaan naar 4.1.

Heb opnieuw 5.0.1 geinstalleerd, zie bijlage, deze vertrouwde softwareleverancier had ik vewijderd(rood omcirkelt) en is weer automatisch geinstalleerd en in 4.1 was het niet zo, daar moest je toestemming voor geven.

Windows 7 32Bit

[attachment deleted by admin]

Die is verhuist naar de Zandbak Instellingen denk ik (vertaal van Engelse interface hier).

Zie plaatje met Engelstalige interface.

Nee, dat heb ik gezien, als je een vinkje wegliet kwamen er geen vertrouwde softwareleveranciers meer te staan.

Wat U schrijft, kan niet, nu komen wel vertrouwde softwareleveranciers te staan ondanks je ze verwijderd en als je onder 4.1 vertrouwde bestanden verwijderde kwamen ze niet meer terug, in 5.01 komen ze elkekeer automatisch terug ondanks dat je ze verwijderd heb, dito met vertrouwde softwareleveranciers, ik wil zelf bepalen wie ik vertrouw niet Comodo, in 4.1 was het uitstekend geregeld.

Waarom staat deze regel wel in de engelse handleiding?
Trust applications digitally signed by Trusted Software Vendors - Leaving this option checked means software which is signed by a Trusted Certificate Authority will be automatically treated as safe. Comodo recommend leaving this option enabled.(rood omcirkelt)

Heb opnieuw 5.0.1 geinstalleerd:
Deze vertrouwde softwareleverancier had ik vewijderd(rood omcirkelt-zie bijlage) en is weer automatisch geinstalleerd en in 4.1 was het niet zo, daar moest je toestemming voor geven.

Ik heb net de Nederlandse interface ingeschakeld en je hebt een fout in de vertaling gevonden. In de NL versie is er geen vinkje om de Trusted Vendor lijst uit te zetten. Zie plaatje.

Klaarblijkelijk zijn er een paar uitgevers die Comodo op de Trusted Vendor lijst wil hebben. Microsoft en Comodo zelf vind ik logisch. Symantec niet. Het zal wellicht gedaan zijn om een deel van de gebruikers tegen zichzelf te beschermen.

P.S. Ik heb moderator Ronny een pm gestuurd. Hij is één van de makers van de Nederlandse vertaling.

Nee hoor deze optie is vervallen. (Helaas).
Help file is niet up2date.

Enige optie is nu nog Trusted vendor list leeg maken

Vraag komt het nog terug, ik vind het een gevaarlijke ontwikkeling dat je nu niet meer kan kiezen om vertrouwde softwareleveranciers handmatig toe te kennen, nu ben je over geleverd aan Comodo, heb gelijk Comodo 5.0.1 verwijderd, denk eroverna om terug te gaan naar 4.1.

Had ook al meegemaakt dat Comodo 5.01 java en Foxit Reader automatisch in vertrouwde softwareleveranciers toevoegde, toen ik het verwijderde kwam het weer automatisch terug.

Hoi Brommer1,

Het is maar hoe je het bekijkt, opzich is er niks mis met Java of Foxit dat zijn vertrouwde applicaties, mocht daar misbruik van gemaakt worden door malware dan zal deze standaard in de zandbak belanden, en kan derhalve maar weinig of geen schade aanrichten. Het concept dat zo’n applicatie onveilig is moet je eigenlijk loslaten als je een zandbak hebt om onbekende rommel in op te vangen.

Het gevaar zit in de malware, niet in Foxit of Adobe Reader etc…

Maar wat gebeurd er als je de zandbak uitgeschakeld is en er komt infecteerde applicaties in vertrouwde softwareleverancier, je kan ze nu niet meer weigeren?

Het blijft toch een groot risico.

Deze lijst is tegenwoordig dynamisch the updaten door CIS, als het bekend is kan Comodo de leverancier “intrekken”.

Je kunt ook zelf de lijst schonen, geeft het zelfde “oude” resultaat…

Als je het nog harder wil maken zet je de onbekende applicatie schuif op blokkeren, dan kan er geen enkele onbekende applicatie gestart worden. Moet je wel opletten dat je alle benodigde apps in je policy hebt staan.

Whitelist blocking.

werkt goed maar het opstartten van pc gaat heeeeeeeel traag !!!
os vista 64 sp2

De hoeveelste opstart is dat na de installatie van v5?

En heb je een upgrade van versie 3/4 → 5 gedaan of een verse/schone installatie?

update van 4.1 naar 5. opgestart ongeveer 8 tot 9 maal ,versi 4.1 geen probleem met opstarten, nu ongeveer 3 min. window logo verschijnt ongeveer 35 sec. daarna zwart scherm voor 35 sec. en dan heel traag verschijnt het bureaublad en dan duurt het nog 1 min. vooraleer allles in orde is .

Geven de D+ logs en de Windows logs nog aanwijzingen? Kun je een screenshot van de Defense + logs posten? Ze zijn te vinden onder Bekijk Defense + logboeken.

Kun je ook een screenshot posten van de lopende processen: Bekijk Actieve Processen?

De twee programma’s die in de zandbak draaien starten die met Windows op? Worden ze automatisch in de zandbak geplaatst of heb je ze zelf in de zandbak geplaatst?

Weet je waar de Windows logboeken zijn? Heb je een Nederlands of Engelstalige versie van Vista?

Belgium ID card start op met windows dat ander weet ik niet,vista is nederlands

Als je het Belgium ID programma kent en vertrouwd vanwaar je hebt gedownload dan kun je dat gewoon naar Vertrouwde Bestanden verplaatsen vanuit het Niet Herkende Bestanden scherm.

Het splwwow64.exe programma is hoogstwaarschijnlijk een Microsoft programma zoals hier te lezen is: What Is splwow64.exe? Virus, Malware Or Safe? .

Zoek het bestand op met Verkenner en bekijk de Eigenschappen of het een bestand van Microsoft is. Als het dat is kun je net als het andere bestand gewoon verplaatsen naar Vertrouwde Bestanden.

Lost dat het probleem van het vertraagd starten op?

neen het lost het probleem niet op

Kun je eens in de Window logboeken kijken of je daar meldingen ziet over programma’s of services die niet op tijd reageren op een vraag van Windows. Windows staat dan vaak 30s te wachten.

De logboeken zijn te vinden onder Configuratie scherm → Systeembeheer.