Hur Godkänna en Spärrad

Spärrade av misstag en Java-uppdatering – efter det kommer en popup för varje Internetadress som klickas.
Fråga: HUR godkänner man en sak som spärrats av misstag? HUR får man fram fönstyret där man kan godkänna eller spärra en adress?

Har gått in i Mina PendingFiles och ser där alla dessa spärrade “försök”… Men vid det logiska högerklicket på dem så får man inget alternativ för att Acceptera…
HUR accepterar man en Spärrad @dress???

Öppna CIS, Firewall, Advanced, Network Security Policy.

I den listan, leta reda på programmet i fråga. Tryck antingen på Edit för att ändra inställningarna, eller Remove, så får du en ny förfrågan då programmet vill ut på nätet.

Du kan även passa på att trycka på Purge för att ta bort eventuella program som inte längre finns i datorn. :wink:

Tillämpa ändringarna med Apply.

Tack för svar JoWa.

Men det var inte som jag trodde för i den mappen fanns inget spärrat Java-prgrm…???
Så varför dyker den Java-benämnda skylten upp var x jag öppnar ett Internet-fönster?

Vad betyder då den skylten – Hur får jag bort den?

(…som alla säkert förstår, är jag bara ANVÄNDARE av en dator – jag har inte den blekaste aning om vad som finns under huven eller hur det hela fungerar…)

/sj

[attachment deleted by admin]

Hej siggej,

Öppna CIS, Defense+, Common Tasks, My Blocked Files. Ser du filen där? Markera den i så fall, tryck på Remove och Apply.

Tack för tipset, JoWa.

Men den mappen var tom…
Tusan vet vad det var jag sa NEJ till – får lämna in datorn till en bekant. (… som har Supportansvar på en skola som jobb.)
Av detta har jag lärt:
LÄS NOGA igenom varje Comodo-tavla som poppar upp.

Problemet är bara att denna gång blev datorn “galen” när jag VÄGRADE access för en fil/prgrm/sajt – vilket är komplett vansinnigt enl mitt sätt att se på det.
Om datorn blivit galen om jag TILLÅTIT ngt SKADLIGT – DET kan jag förstå. Men detta strider mot all logik…

Är det ngn där ute i Cyberspace som vet vad min skärmdump i förra meddelandet betyder?
VAD ska jag göra åt det?

Mvh
sj

Jo, texten i rutorna är till för att läsas. :wink:

Öppna CIS, Defense+, Advanced, Computer Security Policy. Hittar du programmet (ssvagent.exe) där? Markera det i så fall och tryck på Remove (enklast) och sedan Apply, så får du en ny förfrågan när programmet skall användas.

När jag nu försöker att tänka efter… Letade du i Firewall, Network Security Policy efter ssvagent.exe (som det står på din bild) eller efter något med Java i namnet? :-La

Tack för din tålmodighet JoWa

Nej, just DEN filen med det namnet fanns inte där. Däremot 3 andra prgrm med JAVA i namnet.
Jag raderade dem alla…
Men java-tavlan dyker upp ändå…
Och det utan att jag blir tillfrågad av COMODO.

Inga problem siggej. :wink:

Vilken Java-version har du? Har du flera? Java-installationen kanske är skadad på något sätt.

Aktuell version är Java SE Runtime Environment (JRE) 6 Update 11.

Jag föreslår att du avinstallerar Java (alla versioner, om du har flera) och installerar den senaste.

Här hämtar du den: http://java.sun.com/javase/downloads/index.jsp

Om du vill ha vägledning: http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=10539.msg68972#msg68972

Efter att ha avinstallerat Java kan du lämpligen trycka på Purge i både Computer Security Policy och Network Security Policy.

Suverän instruktion på svenska, JoWa.

Raderat allt Java på min Dell Studio-17.
Rensade burken med EasyClenar
Installerade Java-11.

Men den fördömda Java-skylten dyker fortfarande upp…

Har sökt hela hårddisken efter ngn fil skyltens fil-namn >…agent.exe< någonting – datorn anser att det inte finns ngn sådan fil. Och det är ju oxo riktigt, eftersom skylten säger att ngt prgrm inte kan hitta programmet >…agent.exe<. Men VAD är det för prgrm som vill ha tag på >…agent.exe<???

mvh
sj

Ja, hon är duktig, Malou. :slight_smile:

Men detta var ju för eländigt! >:(

Är inte alls säker på vad som händer, och vad som bör göras. :-\

Såg du om mappen C:\Program\Java försvann vid avinstallationen?

ssvagent.exe skall finnas i C:\Program\Java\jre6\bin. Vad jag förstår är det Internet Explorer-tillägget SSV Helper som använder ssvagent.exe. Om du vill, kan du inaktivera tillägget: Internetalternativ, Program, Hantera tillägg.

Om du inte nöjer dig med den lösningen…

Något spärrar filen, och om det inte är CIS (My Blocked Files) undrar man vad som gör det…

Om du går till C:\Program\Java\jre6\bin, ser du filen där, och kan du t.ex. radera den? Förmodar att du inte kan det, men vill ändå försäkra mig om det.

För att kunna ta bort den, och sedan ominstallera Java (om det nu var så att den låg kvar efter avinstallation), hämta Malwarebytes’ Anti-Malware, installera, öppna det och gå till fliken Fler verktyg, tryck på knappen Kör verktyg, bläddra till C:\Program\Java\jre6\bin\ssvagent.exe och tryck på Öppna, så raderas filen, om möjligt (eventuellt vid omstart).

Du kan ju även passa på att skanna datorn med Malwarebytes-Anti-Malware… :wink:

Hoppas Julen varit bra JoWa.

Hittade en lösning till slut…
Installerade Mozilla Firefox – det var allt som behövdes – alla prblm försvann.
Suveränt Internet-sökverktyg. Rekommenderas!

Mvh
sj

Hej siggej,

Jodå, julen har varit bra, men jag väntar på en julklapp: en ny version av CIS! :slight_smile: (L)

Härligt att du fann en lösning. :slight_smile:

Att byte till Firefox löste problemet tyder på att det hade med Internet Explorer-tillägget SSV Helper att göra…

Firefox är ju också säkrare, eller mindre utsatt, än Internet Explorer, så det var ingen dålig lösning. :wink:
Själv är jag en nöjd Opera-användare. (:KWL)