Har problem med programmet. Vad jag än väljer,Outlook, Internet Explorer , Firefox, Word, Exel etc
så kommer en popup-ruta där jag skall godkänna alt skicka till Comodo för analys etc.
Vad gör jag för fel. För det måste ju vara så att jag inte förstår hur jag skall använda brandväggen.
Som i din andra tråd, brandväggen verkar ju inte komma ihåg reglerna. Har tyvärr ingen förklaring till varför, hoppas att någon annan vet. Det är inte så att du har Windows Vista, och har lyckats installera version 2.4 där? Vet inte om det ens är möjligt, 2.4 stödjer inte Vista. Oavsett ditt operativsystem, har du funderat på att prova Comodo Firewall 3.0 RC1 i stället (fungerar dock inte på Windows 2000 tror jag)? Egentligen skall jag kanske inte rekommendera en brandvägg som ännu inte är stabil, men det kanske är värt ett försök. Den är dock mycket mer avancerad än 2.4, så det är en fördel om man förstår vad den gör och varför. Det finns risk att du möts av ohyggligt många popup-rutor i version 3.0.
Om du vill testa så kan du i alla fall ladda ner den här.
Ja, dessa problem verkar konstiga, jag kör 2.4 och standarsinställningar på WinXP, och jag har inte alls liknande problem som candela.
När det kommer fram en popupruta, så accepterar jag och väljer att valet ska kommas ihåg (Remember, eller vad det står), och så funkar det som det ska.
Detta med att brandväggen inte kommer ihåg inställningarna har jag sett några postat om i forumet, men jag har ej sett någon bra lösning.
Avinstallerade Comodo och gick igenom registret. Där fanns några rester av Norton som jag tog bort.
Startade om maskinen och installerade Comodo igen. Nu tycks den fungera.
Har Windows XP SP2. Datorn har blivit snabbare efter avinstallation av Norton Internet Security 2007.
Bluesman, du skrev att att det bara var att komma markera “komma ihåg”, Men ofta kommer även en uppmaning att skicka till Comodo för analys. Har du erfarenhet av hur många gånger popuprutan kan komma med samma uppmaning. Detta händer ju i Outlook, Excel, Word etc?
Det är inte alltid exakt samma meddeland om du kollar noga…
Även om du har godkänt t.ex. ditt mailprogram tidigare så kan det komma fler frågor eftersom brandväggen även kollar om dina program används genom andra program. Om du t.ex. klickar på en länk i ett mail, så försöker ju ditt mailprogram använda webbläsaren, så då får du en fråga om det oxå. likaså om du uppdaterar ett program så kommer brandväggen att upptäcka att den kryptografiska signaturen har ändrats, och frågar dig om det är ok.
Har du kört installationen helt enligt min instruktion på Nordic Nature - Home ?
Scannat efter vanliga program och så?
Det kan även hjälpa att lägga till vanliga program med guiden “lägga till betrodda program” eller vad det nu hette igen… Jag har inte den vanliga brandväggen installerad för tillfället, eftersom jag kör den nya v.3 beta så jag kommer inte ihåg riktigt…
Har installerat om och följt dina instruktioner. Nu fungerar programmet som det skall.
Har scannat också. Har lagt in betrodda program men det kommer ständigt in nya varianter som måste godkännas.
Vad bra att det fungerar.
Brandväggar innebär alltid ett visst “arbete” av användaren oavsett märke.
Det finns tyvärr ingen brandvägg som kan lista ut vad användaren vill…
Pop-upp frågorna lugnar ner sig efter ett tag, och sen så märker man inte av den så mycket.
Du kan kolla i avancerade inställningar om “visa inte fråga för program som är betrodda av Comodo” är ikryssad. Jag tror att den är ikryssad som standard, men du kan kolla. Det blir mindre frågor då. Det finns en skjutregel där oxå som står på “låg” som standard som påverkar antalet frågor du får. Ju högre upp, ju fler popups och bättre säkerhet, i o m att reglerna blir mer "finjusterade. Du kan ju dra ner den i botten om du inte vill ha så många popups, men jag rekommenderar dig att stå ut lite och låta den vara. Det är upp till dig.
Lycka till och fråga här om det är något som du vill veta.