Hoe ping toestaan in Firewall

Mijn zoon heeft een Hamachi game server en met de Comodo firewall aan kan zijn vriend met hem via het internet spelen. Alleen pingen lukt niet. Dat lukt alleen met de firewall uit. Hoe kan ik dat nog instellen?

Hoi Lutz,

Als het goed is kun je in de Firewall logging zien welk IP nummer(s) er geblokkeerd wordt.
Deze kun je dan vervolgens in de Firewall regels toevoegen op het tabblad “Globale regels” wel even zorgen dat deze regel boven aanstaat.

Toestaan
ICMP
IN
Bron = IP van “vriend”
Bestemming = Alles
Type = Alles

Ik heb het nog eens bekeken:

uitgaande pings hebben een tijdoverschrijding. Maar dat komt vermoedelik door de firewall van de gepingte computer. Is het überhaupt nuttig om binnenkomende pings toe te staan? Indien iets niet werkt heb ik tot nu toe altijd eerst de firewall uitgezet, en geprobeerd iets werkend te krijgen.
Dan ging de firewall weer aan, en ik heb ze uitzonderingen laten leeren.

Normaal moet het niet nodig zijn om binnenkomende ping (icmp echo verzoek) toe te staan, zeker niet vanaf het Internet als je “stealth/verborgen” wilt zijn.

Voor jezelf is het wel handig om te kunnen pingen naar b.v. www.google.nl om te testen of je verbinding in orde is.

De even Firewall uitschakelen methode geeft inderdaad de snelste indicatie of het aan de firewall configuratie ligt. Als je achter een router zit met je PC(s) is dat niet zo gevaarlijk, als je een directe Internet verbinding hebt met je PC dan is het wel zaak de “uit” stand zo kort mogelijk te houden ivm verhoogde risico’s.

Hoi,

Bedoel je dat “vriend” niet kan pingen naar “zoon” en dat dit alleen werkt met “zoon” firewall uit?
Zo ja staat hier boven beschreven wat er in de beveiligingsregels moet worden toegevoegd…

Hoi Ronny,

je hebt gelijk,
de vriend kan mijn zoon niet pingen, indien de firewall aan staat. Gezien dat voor de rest alles werkt en pingen alleen nodig was om te testen heb ik verder niets meer gedaan.

Ik heb een router, dus ik denk ik kan even de 10minuten testen de firewall uitzetten…

Bedankt voor het meedenken!

Hoi Lutz,

Gisteren zat er nog een post van iemand anders tussen hier die het zelfde probleem had.
Om de een of andere reden is die post gedelete, eigenlijk had ik daar op gereageerd :wink:

maar goed, in prinicpe moet dit op te lossen zijn dus als je er nog een keer een paar testjes tegenaan wilt gooien om het op te lossen laat maar horen.

Gr. Ronny