Hittar ej andra i LAN

Jag är urusel på engelska så nu ställer jag min fråga på svenska här istället. :slight_smile:

Jag installerade Comodo Firewall igår. Allt funkar fint förutom en sak.
Först såg jag inga andra datorer i mitt LAN fast jag hade IP-intervallen i en tillåten zon.
Jag kunde söka efter datorerna, men dom syndes inte i nätverket.

Nu verkar det som att dom flesta datorerna syns men jag kan bara ansluta till vissa.
Stänger jag av brandväggen så kan jag ansluta till alla direkt. Slår jag på den sen igen
så kan jag ansluta till dom som inte gick innan. Startar jag om datorn så börjar samma
procedur igen.

Jag blir galen på detta. Det hela verkar alltså lite väl buggit. Jag har inte ändrat på någon
inställning, utan allt är standard. Vilken inställning har jag missat?

Jag använder Windows XP Pro SP-2 med Security Center och Windows brandvägg avstängt.

Använder du senaste betan?

Verkar lite skumt att det bara fungerar ibland…
Vad visar loggen? Du kan högerklicka och exportera som html.

Jag har liknande problem. Jag kan söka efter datorer på nätverket via My network places och får då upp alla utdelade resurser (datorer), men jag kan inte mappa nätverksresurser (diskar) på andra datorer. Har också Security Center och Windows Firewall avstängt, samt trusted Zone definierad.

Jag har bara delat ut den “delade mappen” på mitt nätverk, så jag har inte testat om jag kan se nåt mer om jag delar ut en hårddisk oxå.
Jag ska testa det vid tillfälle.

Offtopic:
Jag håller på att testa useranywhere nu, och det är ganska kul att man kan göra precis allt som om man satt vid den datorn…
testar mot en gammal dator som inte har tangentbord, och skärm, så då är det kul att styra den ifrån min vanliga dator. Det är lite fördröjning förstås, eftersom det går genom en säker server i USA.