få utorrent igenom brandväggen

Hej!
Jag har problem med inställningarna. Använder u torrent, har valt vilken port programmet skall
använda, men kan inte få den “röda” ikonen att bli grön.
Någon som har samma erfarenhet elller kan på annat sätt bidra till lösning?

Hej.
Välkommen till forumet.
Jag använder inte själv Utorrent, men jag kan kanske hjälpa till ändå.
För att få P2p/torrent program att fungera så måste man göra en ny regel i “network monitor”. Den fungerar som en router ungefär, där du får öppna en port för sådana program.
Du bör klicka ur UPnP i Utorrent oxå.
Du skriver inget om att du är bakom en router, men om du är det så ska du gå till security/tasks och klicka på “define a new trusted network”, om du inte har gjort det.
Du skriver att du har valt vilken port programmet ska använda i utorrent. Låt oss säga port 55555.
Du öppnar brandväggen och går till security/network monitor.
Högerklicka på översta regeln (de läses uppifrån och ner) och välj add rule/add before
Nu ska du skriva i det som jag skriver nedan.

Action : Allow
Protocol : TCP or UDP
Direction : In
Source IP : Any
Destination IP : Any (zone om du har nån)
Source Port : Any
Destination Port : A single port : 55555

Klicka ok.
Om det inte fungerar, så får du högerklicka på ikonen för brandväggen och välja exit.
Vänta en halv minut och sen startar du brandäggen igen och testar om det fungerar.
I värsta fall får du testa att starta om datorn.
Hör av dig om det inte fungerar eller inte.

Jag använder utorrent och den funkar klockrent med Comodo (har inte hittills stött på något program som inte gör det :slight_smile: )

Min network rule är som Aowl skriver, men med en skillnad:

Direction : In <----- IN/OUT har jag på denna,
Destination IP : Any (zone om du har nån)
Destination Port : A single port : 55555

Hej sukarof.
Anledningen att jag utelämnade Out är att det finns en allmän regel som tillåter all Out på TCP or UDP.
Det spelar egentligen ingen roll vad man gör… :wink:
Du har inga andra speciella inställningar i Application monitor, eller nåt annat i/ur checkat i avancerade inställningar sukarof?

Nu har jag pillat lite fick det inte att funka. Ominstallerde, nu har jag “grönt” i ett par min.
sen tillbaka men nu till “gult”. Får där igenom ingen bra speed.
Skall man ställa in Utorrent i componet monitor? eller räcker det med network monitor? Fler råd någon

Du kan kolla om det är netw. mon. som stoppar din torrent genom att stänga av bara den.

Du kan kolla loggen oxå, för där står det vilken regel det är som stoppar torrent. Kolla på loggen när du kör torrent programmet. Du kan högerklicka och spara loggen som html och kopiera/klistra in här, eller bifoga genom att klicka på additional options.

Här kommer loggen
Comodo Firewall Logs

Date Created: 16:58:56 15-11-2006

Log Scope: Today

Date/Time :2006-11-15 16:58:55
Severity :Medium
Reporter :Network Monitor
Description: Inbound Policy Violation (Access Denied, IP = 192.168.xxx.xxx, Port = 46662)
Protocol: TCP Incoming
Source: 193.69.xx.xxx:3463
Destination: 192.168.xxx.xxx:46662
TCP Flags: SYN
Reason: Network Control Rule ID = 8

Description: Inbound Policy Violation (Access Denied, IP = 192.168.xxx.xxx, Port = 46662)
Source: 81.16.xxx.xxx:2960

Source: 83.227.xxx.xx:61264

Några frågor till dig.
Ligger din nya regel ÖVERST i network monitor?
Ser regeln ut så här?
Direction : In
Destination IP :Zone
Destination Port : A single port : 46662

Har du testat att STARTA OM brandväggen efter att du har gjort din regel?
Har du STÄNGT AV UPnP i uTorrent?

Har du öppnat en port i din router? Se http://www.portforward.com/ hur du gör med just din modell.

Så nu förstod jag, det var regel nr 8 som var den som blockade.
Såg den från början men den har funnits med från installationen.

Till alla som varit till min hjälp i dag: TACK.

Känner mej väldigt trygg med denna brandvägg.
Hade en innan som börja på Z ,den blev trögare för varje dag, man kunde höra hur datorn fick jobba.
Nu förtiden spinner den tyst och lungt.
Ser framemot när en svensk version kommer, förresten vad bra med en svenskt forum,
Paa gensyn:-)

Ja det var regel 8 som blockade, men det ska vara så!
Ta inte bort, för då öppnar du allt!
Du är iofs bakom en router, som säkert har en bra brandvägg som stoppar inkommande oönskad trafik bra, men det är ändå säkrast att ha Comdos network monitor på oxå.

Reglerna läses uppifrån och ned, så brandväggen kollar med första regeln (ID 0) om den ska släppa igenom trafik, inte? då testar den nästa osv. Om ingen regel släpper igenom trafik, så stoppar sista “block” regeln allt annat (oönskat). Ta inte bort!

Om du har installerat med “auto”, och sedan gått till security/tasks och “scan for known applications”, (för att slippa en hel del popups), och sedan eftersom du är bakom en router, sett till att skapa en säker zon (security/tasks “define a new trusted network”), så ska du klara de flesta program utan att göra nån regel i network monitor. Det är nästan bara sk P2P och torrent program som behöver en nätverksregel.

Jag hoppas att det jag skrev var förståeligt… :wink:

Jag hoppas att du har fått/får det att fungera, annars är det bara att säga till, så svarar nån här så snabbt vi kan.
Lycka till.

Oh, rackarns, det visste jag inte. Jag har för mig att jag ändrade till IN/OUT för att trackern klagade på att den inte fick kontakt. Men jag kan minnas fel.

Nåja, trådskaparen tycks ju ha löst sitt problem nu.

Jag har inga avancerade regler i network monitor, utan som du beskrivit (förutom IN/OUT) Jag har 10 regler för utorrent i Aplication monitor. Dom flesta har blivit efter att jag svarat jakande på frågor från Comodo (olika parents t.ex.). En tillåtande regel har jag gjort för porten som utorrent använder. Jag minns inte varför (eller om) jag gjort den faktiskt, men tar jag bort den så klagar trackern på att den inte har kontakt med min dator så den får vara kvar.

Det är det angenäma “problemet” med Comodo, man gör eller accepterar reglerna en gång och allt bara funkar och sen glömmer man bort att dom finns där. :slight_smile:

edit Jag ändrade till bara IN, som du föreslår, och naturligtvis funkar det som det ska. Så då vete halen varför jag ändrat till IN/OUT. Men som du sa så hade det ju egentligen ingen betydelse.

Hej!

I denna hade jag angett min tänkta port,vilket var fel, såg det inte förrän idag , ibland blir man blind . (:NRD)

I Aplication monitor har jag inte konfigurerat Utorrent, utan det ser ut som det räcker att skapa regler i
network monitor. I min router har jag sedan tidigare följt anvisningarna från portforward.com.
Nåja med allt detta pillande så lär man sej ju något nytt och jag tycker att det känns bra att kunna förstå sin brandvägg och hur man själv styr densamme.
Så igen STORT tack för hjälpen!

Ja det är bra att pilla lite… :wink:
Man lär sig något nytt hela tiden… ;D

Det där fungerade perfekt tack (B)

körde med norton innan och det äter upp ramminnet och cpun, comodo drar nästan ingenting ;D

Bra! ;D
Välkommen till forumet.
Ja, Comodo är betydligt snålare på resurser än många andra. :slight_smile:

Hej !

Spännande det här, jag installerade comodo firewall idag och det första jag provade var utorrent
och det fungerade klockrent. hmm och jag som inte ens använder utorrent ;D.

Men jag undrar när jag startar ett program som vill ut på linjen ska inte comodo varna då.
För comodo sa inte ett knyst om utorrent varken före eller efter att jag skapat en regel, fast å ena sidan så verkar det ju som inte utorrent fick nå kontakt nätet innan jag skapade en regel.
comodo är verkligen resursnålt. är det nån som har erfarenhet av comodos antivirus.
Jag har norman just nu och jag tror datorn fick en smärre chock när jag installerade det.

Hej, och välkommen till forumet.
Ja, det är ganska lätt att få CF att fungera till program som man inte har… ;D

Om du inte får en varning så kan det bero på att du har kört “scan for known applications”, vilket gör att du inte får lika många varningar, vilket många tycker är skönt.
Om du däremot vill få varningar, så måste du stänga av funktionen i security/advanced/misc. “do not show alerts…”
Kolla att “enable alerts” är ikryssad.
Du kan även höja skjutreglaget där, beroende på hur “tight” du vill sätta reglerna.
Det står vid varje steg på skjutreglaget vad det innebär.
Comodo är bland de bästa, om inte den bästa med standard inställningar.
Vill du däremot ha bästa skydd möjligt, så ska du höja reglaget till max, och klicka ur “do not show alerts…”.

Norman har jag oxå haft, eftersom det ingick i datorköpet…
En smärre chock för datorn är väl det minsta man kan säga… :wink:
Deras AV och brandvägg använde 15 processer! samtidigt…
Nu har jag CF och NOD32 och de tar 4 processer tillsammans… ;D
Jag har tyvärr inte testat CAVS ännu, eftersom jag har en hel del viktiga jobb och så på datorn, men jag ska testa det snart, eftersom det blir stabilare för varje version. Du kan ju ladda hem senaste betan och testa om du vill. Läs tråden om bug-rapporter först, så du vet lite innan.

Ja jag hade kört “scan for known applications” och nej jag vill inte ha så många alerts, det var bara det att jag var beredd på att få sitta och klicka ja och nej ett tag så som det är på vissa andra brandväggar. Tack för de andra tipsen.

Tack
Själv har jag Azureus. Dessa instruktioner funkade utmärkt där.
Installerade Comodo i natt efter att ha läst om det i tester och forum. Verkar riktigt säkert.

Välkommen Friman.
Kul att det fungerade. ;D