Comodo Internet Security 5 bevriest tijdens scan

Beste forumgebruikers,

Ik gebruik al sinds geruime tijd een tevreden gebruiker van Comodo Internet Security 5, maar ik heb een irritant probleem, en een zoektocht op Google en de forums hiero hebben me nog niet veel opgeleverd.

Ik bezit een 32-bit Vista Laptop en een 32-Bit Windows 7 computer, waarop beiden CIS geïnstalleerd is, mijn probleem is als volgt:

Wanneer ik een scan uitvoer, blijft CIS op een zeker moment hangen, meestal telkens bij een ander bestand. Zowel op de computer als op de laptop blijft de scan regelmatig vasthangen.
Het diagnose tooltje geeft geen kick als ik wil controleren op problemen, er zijn geen problemen gevonden met de installatie.
Comodo draait tevens ook op hoge heuristiek en het cloud component is ook ingeschakeld.
Beide systemen zijn volledig up-to-date, windows defender en windows firewall uitgeschakeld en als extra back-up heb ik Spyware Terminator draaien.

Ik hoop op een spoedige reactie.

Alvast bedankt!
Dimitri

Dimitri, Ik zie dat hier nog niet op gereageerd is.

Een vraag, kijk eens in de TEMP map die in de map Windows staat, staan daar vele, vele CAV*.tmp bestanden?

Groet,
Grafcom

Als de scanner hangt op een bestand dan is waarschijnlijk cmdagent.exe gecrashed.

Het zou Comodo verder helpen als je een bug report hierover zou willen insturen.

Verder kun je de Comodo Internet Security Helper Service opnieuw opstarten. Dat kan onder Configuratiescherm → Systeembeheer → Services. Als je toch daar bent dan kun je ook meteen de herstel opties van de service instellen dat na iedere crash het proces weer gestart word.

Zie bijgevoegd plaatje (in Engels).

[attachment deleted by admin]

Beste

Ik heb gisteren de nieuwe update geïnstalleerd, versie 5.3.
Het probleem dat ik hierboven beschreef, deed zich al een tijdje niet meer voor aangezien ik CIS op beide systemen geherinstalleerd had had.

Nu ik op mijn Windows 7 systeem de update had geïnstalleerd, en vervolgens alle componenten weer naar mijn wensen had ingesteld, wou ik ook voor de aardigheid een scan doen, zonder resultaat.

Eerst scande CIS netjes het register, tot hij blijft hangen bij het volgend bestand c:\Windows\Help\mui\0413\authm.CHM|authm.hhc
Na meermaals CIS gedeïnstalleerd en opnieuw geïnstalleerd te hebben, blijft het programma steeds op dit bestand vasthangen, en vanaf dit bestand scant CIS heel traag, na 50 minuten zijn er maar luttele bestanden gescanned terwijl een volledige scan vóór de update 16 - 20 minuten duurde. Ook de diagnosetool van Comodo blijkt geen erg te hebben in dit probleem, “er is geen probleem gevonden met uw installatie”.

Het enige wat ik aanraden is dit bestand uit te sluiten. En dan hopen we dat niet veel meer bestanden hetzelfde doen.

En, mocht je er zin in en tijd voor hebben zou je dan een bug report willen posten hierover in het internationale deel van de forums?

Please consider filing file a bug report in the Bug Reports - CIS board following the format as described in FORMAT & GUIDE - just COPY/PASTE it!.

Also follow How to determine which file is causing a manual scan to hang to determine what file was causing the scanner to be hung. Please add this information to your bug report.

Beste,

Ik heb al jullie tips uitgeprobeerd, en ben weer een stuk wijzer geworden over CIS, hiervoor bedank ik jullie!

Het probleem bleek hiermee alleen niet opgelost te zijn, ik had Spyware Terminator en andere (eventuele) conflicterende programma’s uitgeschakeld, en daarna stuk voor stuk terug opgestart en keer op keer hing Comodo terug vast, tot het moment ik Spyware Terminator uitgeschakeld liet, verliep het scannen met CIS vlekkeloos.

Aangezien Comodo in de loop der tijd grote verbeteringen en veranderingen heeft teweeggebracht, en Spyware Terminator conflicterend blijkt te zijn, heb ik besloten dit programma eraf te gooien en nu met mijn vlekkeloos werkend Comodo Internet Security 5.3 verder te gaan.

Nogmaals hartelijk bedankt voor al jullie reacties, dit topic mag eventueel gesloten worden.

Met vriendelijke groeten
Dimitri

Spyware Terminator heeft net als CIS een HIPS (Host Intrusion Prevention System). Twee op HIPS gebaseerde programma’s kunnen allerlei rare kruisbestuivingen geven.

Ook twee av’s kunnen een bron van problemen zijn.

Eerlijk gezegd is de HIPS van CIS, Defense+, beter dan die van ST voor zover ik weet. Je kunt ST nog als on demand anti virus/anti malware scanner gebruiken (aannemende dat er geen dan geen residentiële driver van ST op de achtergrond loopt).

Mij kennis van security is toch redelijk bovengemiddeld, maar had gelezen dan ClamAV toch een aanvulling op je normale AV kan zijn, blijkbaar heeft de HIPS module inderdaad voor problemen gezorgt, ik vertrouw de beveiliging van mijn computer weer helemaal alleen toe aan Comodo.

Inmiddels met versie 5.3 hetzelfde probleem in combinatie met Spyware Terminator.

ST uit en het scannen met Comodo gaat prima en snel. ST aan en alles wordt trager bij het scannen van de map Windows/Help. Na 3,5 uur nog steeds bezig…

Alleen HIPS bij ST uitzetten is niet voldoende, het hele programma stoppen is noodzakelijk.

Kan Comodo de hele ST vervangen, of toch in combinatie gebruiken?

Groet

Comodo kan de hele ST vervangen. Defense + is zo’n beetje de beste HIPS. Bekijk de resultaten van de [url=http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/results.php]Proactive Security Challenge
[/quote]
van Matousec maar eens.

ClamAV doet het niet sterk, voor zover ik weet, wat detectie aangaat. Dan is de AV van Comodo zeker te prefereren.

EricJH,

bedankt voor je reactie.

Ik zal e.e.a. zeker gaan bekijken. Zou wel prettig zijn één pakket i.p.v. al die losse onderdelen.

Groet en een prettig weekend

Grafcom