Beta program

Ni som vill testa beta versioner av programmen är välkomna att göra det.
Syftet med beta är ju att upptäcka buggar, så det är bra om ni kan rapportera dom till Comodos support, eller i passande trådar här på forumet.

Glöm inte att beta versioner inte är färdiga produkter!
Ni som använder datorn för ert företag t ex och har viktiga saker på den, ska inte använda beta versioner.
Man ska göra en backup på allt viktigt på datorn innan man installerar en beta version.
Ni ska åtminstone vara hyggligt kunniga med datorer, och inte vara främmande för att lösa problem.
Det finns gott om kunnigt folk här på forumet, samt att även personal från Comodo som håller koll.
Lycka till!

Senaste CAVS (antivirus) 2.0.4.3 beta finns att ladda hem här.

Den senaste versionen av brand väggen är 2.4.1.96 och finns att ladda ner här.

Den jag har betecknas: version 1.3.6.81.

Fråga: Om jag väljer att ladda ner betaversionen (2.4.1.96) - överlagras den eller måste jag först avinstallera det original jag nu har? Har jag missuppfattat att betaversionen redan finns svensktextad?

Svenska språk stödet kommer inte förrän den 14 Dec.
Det kommer att fungera med den senaste betan.
Är du enbart ute efter den svenska översättningen, så kan du vänta tills det är dags, för då har de antagligen släppt en version som? går att uppdatera från befintlig version.
Om du vill installera betan, så går det att spara dina regler och lägga tillbaka dom i den nya installationen.

Du kan inte bara installera “över” med betan, men du kan enligt Comodo avinstallera den gamla utan att starta om, och installera den nya, och sen starta om, så då blir det bara en omstart.

Följde din uppmaning (raderade förra versionen och installerade betaversionen.). Allt fungerade problemfritt. Shields up testet missade dock på port-testerna: Solicited TCP Packets RECEIVED, resp. Ping Reply RECEIVED. Några korta tips?

I was scanning at grc.com and I was in stealth on everything.
Haha… nu skrev jag på engelska av ren vana…
Som sagt var, det där förfaringssättet var ok enligt Comodo.
Jag själv startar om datorn efter avinstallation, och städar med en “snäll” register städare (Easycleaner (gratis)), sen installerar jag den nya, och startar om igen. Du ska inte behöva göra någonting om du har installerat med “auto”, och inte har ändrat några regler. Har du lagt in dina tidigare regler eller har du standard reglerna efter installationen? Har du inte gjort något större jobb med nya regler, så rekommenderar jag dig att installera om igen, för det kan ha blivit några fel. Ladda hem Easycleaner och städa upp mellan installationerna för att vara på den säkra sidan. Jag använder bara register städningen. Du ska alltid göra backup innan registerstädning med alla program av den typen. De flesta brukar fråga om du vill spara en backup innan du tar bort registerfiler. Det finns tyvärr många register städar program som är för aggressiva, så därför kan jag bara rekommenderar den jag gör, för Easycleaner har aldrig ställt ill problem för mig.

Easycleaner har jag men aldrig använt just registerrensaren på den. Kanske haft för stor respekt för registermanipulation. Menar du att man vanligtvis vågar sig på att radera det som kommer upp efter sökningen. Vad representerar egentligen dessa filer?

Vad gäller Shields up-testet, så hör ju till brandväggen även en trestegstest - den sa samma sak - rekommenderade omedelbar installation av brandvägg. (:LOV) F.ö. Ping-testet har tydligen med klockan att göra - att den skickar ut tidsinfo, som kan avläsas utifrån. Har du något tips om hur man stryper den visningen?.

Det du städar bort är oftast rester efter avinstallationer. De har ingen giltig sökväg/koppling till någonting längre.

Jag har gått till kontrollpanelen/administrationsverktyg/tjänster och ställt Windows time på Manuell uppstart. Dubbelklicka på den för att få upp alternativ. Efter att du ändrat till manuell, klickat verkställ, så kan du stoppa tjänsten.
Du få själv uppdatera tiden emellanåt.

Tack för bra tips - borde ha påverkat ping-testet men resultatet blev faktiskt detsamma: Det som f.ö. gav miss är att port 113-IDENT-Closed ger beskedet: Your computer has responded that this port exists but is currently closed to connections. En port, som visserligen är stängd, ger alltså besked att datorn existerar och är ansluten till nätet. Hur skulle du utforma en regel för att klara det problemet?

Använder du en router?

Har du testat på andra siter oxå? Alla portscanningar är inte felfria.

Det är egentligen inget större problem med att porten är stängd, även om de flesta vill ha dom osynliga. Eftersom i stort sett alla routrar och mjukvaru brandväggar klarar att göra sina användare osynliga, så VET naturligtvis virusmakarna det oxå. Så när de inte får något svar, så VET de att det finns någon där som är skyddad av en brandvägg… något att fundera på… det vore kanske bättre om de fick ett svar som t ex “host unreachable” eller nåt… jag vet inte, är inte tillräckligt insatt. Det bästa är väl att var osynlig kanske, tills experterna säger nåt annat…

Port 113 används inte särskilt mycket längre, så du kan testa att blockera den.
Om du får problem med mail aller att det tar lång tid för servrar att svara, så kan du ta bort regeln.
Action : Block
Protocol : TCP or UDP
Direction : In
Source IP : Any
Destination IP : Any
Source Port : Any
Destination Port : A single port : 113

Lägg regeln ÖVERST i listan, och starta om brandväggen. Testa nu vad du får för resultat om du scannar port 113.

Shields up har fungerat bra tidigare. Tyvärr ingen förändring efter regeltillskottet. Ja, jag har router, som jag tog hänsyn till vid installationen (fungerade väl vid den)!

Om du blockar 133 och sätter den överst i listan, så händer inget?
Du har en router säger du, men är det bara en dator på nätverket eller är det flera?
Du bör gå till security/tasks och köra “define a new trusted network”. Använd de vanliga inställningarna som CPF hittar. De går ju att ändra sen.

2 datorer - samma resultat oavsett om en eller två är inkopplade! “define a new trusted network” aktiverades redan vid installationen - blev bara en kopiering av samma regel vid repetition. Den nya placerades tre steg längre ner. Blockering enligt ditt tidigare förslag fungerade märkligt nog inte! Hur skall man förklara det?

Det verkar vara nåt konstigt med din installation… :o
Vet faktiskt inte…
Har du startat om datorn efter att du har gjort de nya reglerna?
De enda gångerna som jag har startat om för att få det att fungera, är när jag har blockat en domän adress.

Jag kom på att jag inte har frågat dig om en sak…
Du har väl kopplat förbi routern när du scannar portarna?
Annars scannar du routern i stället för Comodo Firewall… :o

Scanningen har skett i alla varianter jag kan komma på - med och utan särskild in-och-ut-regel för routern. Du menar väl inte att man i scanningtesterna skulle ansluta datorn direkt till modemet? Man vill ju se hur hela systemanslutningen ser ut utifrån på nätet!

Jo du ska koppla direkt från modemet, annars kan det bli resultat som inte stämmer. Om din router gör dig osynlig och/eller stänger portarna, så kommer det ju aldrig fram till din dator.
Då är det routern som testas.
Min router klarar att göra mig helt osynlig.
Vissa routrar gör att du kan sätta din dator i DMZ (De Militarized Zone), vilket gör att ALLT är öppet till din dator. Gör det, eller koppla förbi när du kör testerna, så kan du berätta vad du får för resultat.

Skall ta tipset - återkommer om det senare. En sidofråga: När jag startar datorn kommer direkt upp ett varningsmeddelande att brandväggen inte är aktiverad. När jag klickar på brandväggen säger den dock att den är aktiverad och att skyddsläget är “exellent”. Hur skall detta tolkas?

Jag hade precis samma sak igår och idag…
Jag sparade mina regler och installerade om idag, la in mina gamla regler och nu så fungerar det igen… ? Det kanske är för att det är en beta… nåt konstigt… Det fungerar nog som det ska ändå, men jag ville testa om det försvann vid en ominstallation.

jag kör nu med 2.4.7.144 och när jag startar datorn så startar antivir men när splash-fönstret försvunnit så fälls paraplyet ihop, dvs antivir är ej aktivt. högerklickar jag på antivir ikonen så är aktivera guarden gråmarkerat. det funka utan problem igår med den senaste officiella versionen, av comodo alltså :THNK

jag har tidigare använt kerio rätt så länge och vad jag verkligen saknar nu är ett webbfilter så att man kan få bort mycket av “flash-reklamen” på webbsidor