Backup till dina regler i brandväggen.

Jag har lagt till en svensk version av backup scriptet.
Det fungerar med svenska XP. Ladda hem i den här tråden längst ner i första inlägget.
Ladda hem CPFBackupV1.5swe.zip, och packa upp det.
När du klickar på CPFBackupV1.5swe.bat, så är det bara att trycka på “enter” först, och sen på vilken tangent som helst.
Nu har du en mapp på ditt skrivbord som heter CPFBackup.
Där ligger din backup fil som du kan använda för att återställa dina inställningar och regler vid en ominstallation.
Det finns en mapp som heter “Tidigare” där, som kommer att innehålla din näst senaste backup om du gör en ny.

För att återställa inställningarna när du har installerat brandväggen och startat om datorn, så ska du göra så här.
Dubbelklicka på ikonen för brandväggen vid klockan.
Gå till säkerhet/avancerat/övrigt och klicka på konfigurera.
Kryssa ur “skydda programmets registervärden…” längst ner. Klicka ok.
Gå till status sidan och ställ reglaget längst ner till vänster på “tillåt allt”.
Stäng brandväggen.

Nu går du till mappen på skrivbordet där du har din backup.
Klicka på CPFRUles.REG
Godkänn att du vill göra ändringar i registret.
Nu är det klart!
Kolla efter så att brandväggen är inställd på “egen” och inte “tillåt allt”.
Kolla också att skyddet för programmets registervärden är ikryssad.

Lycka till.

Jag trodde att backupen av reglerna skötte sig automatiskt om man uppgraderade brandväggen ???

Om du uppgraderar en vanlig installation (inte beta), så ligger de kvar tror jag.
Problemet är att det går ganska lång tid mellan de stabila versionerna, så det blir så mycket som förändras, så de rekommenderar ofta att man gör en ominstallation i alla fall… då kan det vara bra att ha en backup…
Testar du beta versioner, så är det nästan ett måste med ett backup script, annars blir man tokig av att göra om allt varannan dag… :wink:
Man får väl hoppas att de bygger in en “spara inställningar” i brandväggen snart…
Det fungerar bra ändå med det där scriptet.