antispam

Hej! Finns det någon som kan hjälpa mig med antispam…

Jag använder inte prg själv, men jag är säker på att du kan få hjälp här.

Vad har du problem med?

jag förstår inte hur programmet fungerar…(newbie)
alltså det är installerat och aktiverat, men sen då?

Hej Zombie57!

Hur andra företags antispam-program fungerar är jag inte helt på det klara med, men tror att det har att göra med avancerade script och dataalgoritmer som letar vissa ord och ordkombinationer i e-post-meddelandena. Spammarna försöker nog ta sig förbi sådana filter genom att lura dem. Det är nog därför man ser totalt ologiska textavsnitt och bilder av texter i många spam.

Comodos filter bygger istället på att den e-post man vill ha in till sin Inkorg kommer från “godkända” (authenticated) adresser. Då spalar det ingen roll hur innehållet i e-posten ser ut. Comodos bygger istället på att man har godkända e-post-skickare. När man installerar Comodo AntiSpam finns ett val att få med alla adresser man har i sin ordinarie adressbok (förhoppningsvis har man ingen spammare där…) och sedan godkänner man vartefter nya adressater kommer.

Tycker det verkar så att om jag skickat e-post till någon så läggs den adressen automatiskt till bland “godkända” (men jag hittar ingen bekräftelse om just detta i hjälp-filen, eller så står det någon annan stans…). Om jag vet en adress som jag kan tänkas få e-post från kan jag också i förväg lägga in den adressen som “godkänd” om jag trycker på Add: - knappen och fyller i där.
Och det finns också möjlighet att importera andra adressböcker eller flera adresser med Import:

Vet inte hur långt du kommit med programinstallationen, men jag försöker mig på en liten instruktion som jag tyckte det fungerade när jag började använda AntiSpam:

1. Klicka på programikonen för AntiSpam
  2. Skylten Main Configuration dyker upp
  3. Klicka på knappen Quarantine Database

Om det är första gången du använder AntiSpam ligger antagligen redan två meddelanden från Comodo här.
Det första har en knapp Subscribe. Klicka den (och man fick visst någon medlemskod i e-posten också)

Det andra meddelandet har en kodsnutt. Kopiera den (Ctrl+C)
Tryck Activate-knappen.
Klistra in kodsnutten (Ctrl+V) i Activate-fältet

Nu skall allt vara klart att köra … och programmet är även registrerat.

1. I fältet AntiSpam PassCode skall du skriva in det lösen du vill att dina “okända” e-post-skickare ges en möjlightet att ge sig till känna med ifall de stoppats av AntiSpam-filtret första gången de försökte skicka till ditt e-post-konto utan att ha varit godkända (authenticated) av dig. (Det är meningen att automatiskt skickande spamservrar skall falla ifrån när de inte klarar denna PassCode-manöver…)

2. Om allt nu är rätt konfigurerat skall det börja strömma in e-post. Godkänd skall gå igenom direkt till din ordinarie Inkorg. Icke godkänd e-post skall stanna i AntiSpam-filtret…och dem skall du kunna avgöra om du vill godkänna eller blocka…

3. Det skall höras ett “bump”-ljud i datorns inbyggda högtalare när något fastnar i filtret…

4. … då gör du enligt punkterna 1-3 ovan…

5. … de meddelanden som ligger där klickmarkerar du, och respektive godkänner med Allow-knapp respektive stoppar med Block-knapp beroende på vad du tror är OK.

6. När du stänger AntiSpam så kan du först välja om du vill skicka några spamadresser till Comodos “svarta lista”-databas. (…det är ju rätt bra att spammarna hamnar i den listan … för oss alla…)

7. Läs också vad som finns under AntiSpams Help-knapp

Jag tycker att Comodos AntiSpam är mycket bra. Det nyper ju allt i spam-väg…!

Endast något enstaka spam har ramlat igenom på min dator, men det tror jag inte man kan lasta spamfiltret för utan mera troligt att det råkat vara avstängt just efter att datorn stängts av fel eller gjort oavsiktlig omstart efter crash. Inget dock som jag haft särskild olägenhet av…

Enda lilla anmärkning på minuskonto är att jag, och annan användare jag känner, upplevt att vissa användare, som fått anmodan av AntiSpam att ge sig tillkänna med “godkännande-koden” efter första misslyckat försök att komma förbi AntiSpam, har blivit nervösa och trott att de råkat på något virus. Och inte vågat skicka mer e-post. Men det handlar nog om relativt datorovana som inte läst igenom meddelandet från Comodo och förstått hur man skickar e-post en gång till plus anger koden…

(Jag hade en sparad bild med litet instruktioner som jag gjorde för en kompis en gång, men såg att jag pekat aningen fel med en pil…) så det blev en lång text istället…

Hoppas det klarnar hur Comodo AntiSpam används…

/Silfver

Oj!

Vilket jobb du lagt ner på att förklara hur allt funkar!
Jag bugar och bockar, och hoppas att jag kan återgälda vänligheten.
Ska genast ta itu med att sätta mig in i alla detaljer,
så att jag får programmet att jobba som det ska.

Jag är väldigt nöjd med brandväggen från Comodo, så det var därför jag tänkte att deras antispam också borde vara bra. Du verkar ju nöjd, så det kommer säkert att fylla sin plats hos mig med.
Jag har använt Spamfighter förut, det var ju bra…ända tills fri-perioden var över.
Sen kom det mail en masse från dom så det var bara ett att göra…slänga ut dom!
Spamterrier som jag använder nu är väl sådär.
Hursomhelst…tack så himla mycket för hjälpen!

Vi hörs nån gång igen kanske!

Z57

Hej igen Zombie!

Skall genast korrigera två saker i det jag skrev tidigare: I tredje stycket på det jag skrev var jag litet osäker på om adresser blev godkända i AntiSpam om man hade skickat egen e-post till den adressen först. Jag prövade nyss och tyckte att det inte var så.
Då får man göra enligt det andra förfarandet med Add-knappen. Ifall man i förväg vill godkänna en adress man tror kan komma att skicka e-post. Så är man ju säker på att just den adressen registrerats som godkänd i AntiSpam. Och så hoppas på att just den adressaten inte använder flera e-postadresser…

Jag skrev också att det smitit igenom spam några gånger. Det kom några för någon dag sedan som smet förbi AntiSpam och landade i mitt e-post-programs Inkorg. Frustrerande!

Men jag kom på vad det berodde på: Jag har råkat fumla när jag skrivit in e-post-konton i AntiSpam. Så jag har fått en del kopior och e-postkonton jag försökt sätta andra namn på. Man kan stänga av (disable) de konton man inte använder. Och jag hade råkat markera just ett sådant avstängt. Så då smet naturligt nog all trafik direkt in till min Inkorg, varav några var spam.

Enable/Disable kan man ju göra med e-post-kontona. Och det räcker kanske. Men om någon vet hur man helt RADERAR kopior och felskrivna konton i AntiSpam, så tar jag gärna emot tips. Jag har inte lyckats ta bort de jag inte vill ha…

När jag nu vet hur och att det var jag som fumlade så spam smet igenom AntiSpam kan jag nog med säkerhet säga att med stängt AntiSpam har inga spam smitit igenom så länge jag haft Comodos filter installerat. Nu är jag inte frustrerad längre…

Och eftersom kanske antispamkunniga läser denna tråd:
Är det någon som vet varför det i många spam-meddelanden finns en ensam punkt några rader längst ner efter sista mening? Vad gör den punkten? Den ser till synes slumpartat ha hamnat där längst ner i spammet, men det tror jag inte då jag sett en sådan punkt i massor av olika sorters spam från olika spamutskickare. Någon dold funktion har den säkert, fast det inte är meningen att vi skall reflektera över den…

/Silfver

Tack för svaret Silfver!
Utförligt och bra!
Jag kommer nog att testa programmet snart själv, eftersom spammet har ökat en del sista tiden… har klarat mig bra annars, men det är nog snart dags…

Håller med, mycket bra, eller som Svennis skulle säga…möcke bra :slight_smile:

Använder inte spam-prg själv, utan använder Spamihilator, men alltid kul att få mer info om Comodo-prg.

(V)

Ännu en korrigering till det jag skrev tidigare.

I morse smet ett spam från icke godkänd adress igenom till Inkorgen. >:(

Då har jag ändå markerat Enabled på alla e-post-konton i AntiSpam, även de som av misstag är dubletter och med andra namn.

Har skickat en fråga i AntiSpams forum då jag sett där att någon annan haft ungefär samma frågeställning, utan att få svar, tillsammans med andra problem. Så jag frågade enbart en frågeställning. Min forumtråd har lästs ca 50 ggr, men ännu inget svar… kanske när amerikanerna vaknar…

Så nu är jag litet frustrerad igen. AntiSpam som fungerade så bra och nöp vartenda spam …

Kommer inte på om det kan vara någon inställning som är fel…

/Silfver