Author Topic: Mina exe-filer fungerar inte efter installation av COMODO  (Read 10183 times)

Offline Lanius

• Newbie
  • *
Mina exe-filer fungerar inte efter installation av COMODO
« on: July 07, 2009, 05:54:35 PM »
Egna applikationer som jag använt i åratal med olika brandväggar, på olika datorer fungerar inte längre, efter installation av COMODO. Jag har förgäves letat efter var man låser upp dom, i brandväggen och i systemskyddet. Ett exempel på en sådant program är PKZIP.EXE.
Jag är rädd att det inte hjälper att avinstallera COMODO. I så fall skulle jag göra det direkt. Någon som vet?
Jag har inte sett något meddelande om att de blivit blockerade. Man får heller ingen ledtråd när man försöker exekvera ett blockerat program. Det bara "dör".
Jag har läst på olika fora att flera har just detta problem med COMODO.
Kan någon hjälpa mig? Vad ska jag göra? Om jag åtminstone kunde få ut datat ur dom så jag kunde lägga in det på en annan dator.
Börjar känna mig desperat!

Offline JoWa

• Humanist
  • Global Moderator
  • Comodo's Hero
  • I believe in doubt.
    • Evolutionary history of life
Re: Mina exe-filer fungerar inte efter installation av COMODO
« Reply #1 on: July 08, 2009, 02:51:39 AM »
Hej,

Vilken version av CIS har du, 3.10.102363.531?
Är det möjligen något fel på din CIS-installation? Gå till Övrigt, och tryck på Diagnostik.
Vilket läge är valt för systemskydd och brandvägg?
Gå till Systemskydd, Visa händelser för systemskyddet. Ser du dina icke fungerande program där?
Gå till Systemskydd, Avancerat, Datorsäkerhetspolicy. Ser du dina icke fungerande program där? Ta i så fall bort dem. Starta sedan programmen och tillåt begäran i systemskyddsvarningen.
Ubuntu 21.10 | Firefox 93β | HTTPS Only Mode | Privacy Badger
Forum Policy | Comodo Product Help

Offline Lanius

• Newbie
  • *
« Reply #2 on: July 08, 2009, 04:40:59 AM »
Hej JoWa,
Tack för ditt engagemang.
Versionen är 3.10.102194.530 som jag fått via uppdateringar.
Diagnosverktyget svarar "Diagnosverktyget kunde inte hitta några fel."
Brandväggens säkerhetsnivå är "Tryggt läge".
Systemskyddsläget är "Ren dator".
Ingen av de blockerade programfilerna finns under "Systemskydd, Visa händelser för systemskyddet"
Ingen av de blockerade programfilerna finns under "Systemskydd, Avancerat, Systempolicy"
Det fanns en rad med en undermapp som hette "Alla program". Den tog jag bort och tryckte "Verkställ". Men det hade ingen effekt. Programmen fungerar inte.
Datorsäkerhetspolicy hittar jag inte. Det kanske heter olika i olika versioner?

Tacksam för all hjälp!
Hälsningar
Lanius

Offline JoWa

• Humanist
  • Global Moderator
  • Comodo's Hero
  • I believe in doubt.
« Reply #3 on: July 08, 2009, 11:34:15 AM »
Hej,

Systempolicy hette det i 3.9, men ändrades senare till Datorsäkerhetspolicy.

Du har alltså haft 3.9, och uppdaterat till 3.10? Var det i så fall efter uppdateringen problemet uppstod?

Då kan nog avinstallation, och installation av senaste versionen (finns här) rekommenderas. Kommer inte på något annat att testa. :-\

Jag brukar starta Windows i felsäkert läge, och använda Revo Uninstaller för att avinstallera CIS.

Offline Lanius

• Newbie
  • *
« Reply #4 on: July 08, 2009, 01:12:21 PM »
Hej,
Jag vågar inte säga exakt när problemet uppstod, annat än att jag upptäckte det i söndags. Vi hade då ett 6-7 tim långt internetfel pga fel i vår telefonstation. Om det kan ha något samband vet jag inte. Datorn var påslagen under avbrottet för att jag ville använda den så fort vi fick kontakt med internet igen.
Jag kan förstås inte heller påstå med 100% säkerhet att problemet har med Comodo att göra, men tycker att det mesta tyder på det. Av två skäl: jag har nyligen bytt från Norton till Comodo, och andra har rapporterat liknande fel.
Jag har hämtat ner Revo och senaste versionen av Comodo, så nu stänger jag butiken för av och nyinstallation.
Återkommer med rapport om en stund.
Hälsningsar
Lanius

Offline JoWa

• Humanist
  • Global Moderator
  • Comodo's Hero
  • I believe in doubt.
« Reply #5 on: July 08, 2009, 02:37:53 PM »
Vilken version av Norton? Avinstallerades Norton fullständigt? Symantec tillhandahåller verktyg som tar bort deras program fullständigt, olika verktyg för att avinstallera olika programversioner.

Offline Lanius

• Newbie
  • *
« Reply #6 on: July 09, 2009, 03:22:00 AM »
Hej JoWa,
Mitt svar från igår tycks inte ligga kvar.

Efter att ha följt dina råd, med Revo och allt, fungerar alla program igen.
Bokföringen är räddad! Det känns skönt.

Tack för supporten, den är mycket uppskattad!

Jag hade Norton Internet Security. Versionsnummer har jag inte koll på just nu. Skälet till bytet var att jag inte kände för att betala för det längre så jag valde mellan AVG och Comodo och fastnade för det senare för att få brandvägg från samma ställe.

Tack än en gång!
Hälsningar
Lanius

Offline JoWa

• Humanist
  • Global Moderator
  • Comodo's Hero
  • I believe in doubt.
« Reply #7 on: July 09, 2009, 03:44:22 AM »
Hej Lanius!

Det var ett glädjande besked! :D :-TU

Det finns troligen rester av Norton kvar i din dator. Om du vill, kan du rensa bort dem med Norton Removal Tool.

Får gratulera till ett utmärkt val! ;D Jag uppskattar också att ha allt samlat i ett program, och Comodos brandvägg och systemskydd var ju i toppklass redan i CFP 3.0. Antiviursdelen introducerades i oktober 2008 (CIS 3.5), och var den klart svagaste delen . I senaste MRG-testet passerade CIS 3.9 AVG Anti-Virus 8.0. Och hade de testat AVG Free, hade det missat alla rootkit…

Offline Lanius

• Newbie
  • *
« Reply #8 on: July 09, 2009, 05:03:01 AM »
Hej,
Norton Removal Tool hämtade jag ner innan jag avinstalllerade Norton, men har inget minne av att jag använde det. Det kanske var ett misstag?
Jag körde det nu, utan incidenter. Det tog ett bra tag. Kanske en kvart.
Hälsningar
Lanius

Free Endpoint Protection
Seo4Smf 2.0 © SmfMod.Com Smf Destek