Author Topic: Förändringar i gränssnittet vid uppgradering till Comodo IS  (Read 9468 times)

Offline silfver

• Newbie
  • *
Förändringar i gränssnittet vid uppgradering till Comodo IS
« on: November 19, 2008, 06:17:09 PM »
Idag kom en uppmaning att uppgradera Comodo-brandväggen till version 3.5 och Internet Security.Jag gjorde det men märkte ingen skillnad alls i gränssnittet/skyltarna.

Skall det inte synas på något sätt att den nya versionen heter Internet Security?

Jag kollade under About och den version som då anges är:  3.5.55810.432

Är detta allra senaste version?

Betyder det då att Antivirus är inbyggt? Hur märker jag det?

Hade förut äldre version 2.4 av brandväggen + plus Antivirus 2.0 beta separat. Avinstallerade den senare och försökte installera den nya v 3.5  IS återigen. Men fick då meddealande att jag redan har senaste version av Comodo Firewall.

Men skall det inte synas på något tydligt sätt?

/Silfver

Offline LeoniAquila

• Retired moderator
  • Comodo's Hero
Re: Förändringar i gränssnittet vid uppgradering till Comodo IS
« Reply #1 on: November 19, 2008, 06:58:41 PM »
Ja, 3.5.55810.432 är den senaste versionen. Om du valde att inkludera Antivirus (i CIS kan du välja antingen hela CIS, bara CF, eller bara CAVS) så finns det en knapp högst upp, mellan Summary och Firewall.

Om du bara har CF 3.5.55810.432, dvs. utan Antivirus, men vill inkludera Antivirus (och alltså få CIS 3.5.55810.432), så kan du gå till genvägen Uninstall. Där kan man ändra sin installation till att även innehålla Antivirus.

LA

Offline silfver

• Newbie
  • *
« Reply #2 on: November 19, 2008, 08:17:47 PM »
Tack, tipset fungerade utmärkt. Hoppas andra som stött på samma problem ser lösningen...

Tyckte aldrig jag såg till något val mellan varianterna då jag uppgraderade först.

Men med tipset så fungerade det och nu ser jag att Antivirus är integrerat. Skönt!

Så fränt med den lilla skylten som skjuter upp nere i skrivbordets högra hörn ibland och berättar att Antivirus har uppdaterat och att datorn nu är säker mot virus. Skylten tycks komma mellan nedre statusraderna och själva skrivbordsytan, hur det nu kan gå till (..men det är väl något elektroniskt...)   (:WIN)

Hur är det med rootkits, stoppas även de av CIS ?

/Silfver

Offline Banjan

• Comodo Family Member
« Reply #3 on: November 20, 2008, 04:08:38 AM »

/Silfver

Jag kan inte svära på att jag har rätt, men min uppfattning är att skydd mot rootkits inte ingår i CIS. Har kört programmet ett bra tag nu utan något kompletterande antispyware. Så installerade jag för lite sedan Malwarebytes och SuperAntiSpyware och körde en genomsökning. Det visade sig att jag hade en del grus som CIS inte hade upptäckt, bl a nån rootkit.

Jag tror dock att CIS skyddar mot exekvering av sådan skadlig kod, så trots att jag uppenbarligen hade en del skadligheter gömda i filsystemet misstänker (hoppas) jag att det inte hade någon större betydelse. Som Melih har förklarat lite här och var kan man teoretiskt sett ha hur mycket virus o dyl som helst utan att det innebär något hot. Det är först när skadliga program försöker få åtkomst till minne och CPU som de stoppas av CIS.

LA kan antagligen utveckla det där...

Offline JoWa

• Humanist
  • Global Moderator
  • Comodo's Hero
  • I believe in doubt.
    • Evolutionary history of life
« Reply #4 on: November 20, 2008, 04:57:55 AM »

Svarar genom att citera Melih:
Rootkit: yes we detect them as well. Any malware...

Ytterligare ett citat, denna gång ur pressmeddelandet om CIS:
Host Intrusion Prevention: Defense+ proactively protects critical operating system files, registry entries and personal data from internal attacks by root-kits, key-loggers, Trojans and other malware.
Ubuntu 21.10 | Firefox 93β | HTTPS Only Mode | Privacy Badger
Forum Policy | Comodo Product Help

Offline LeoniAquila

• Retired moderator
  • Comodo's Hero
« Reply #5 on: November 20, 2008, 05:23:00 AM »
Jag kan inte svära på att jag har rätt, men min uppfattning är att skydd mot rootkits inte ingår i CIS. Har kört programmet ett bra tag nu utan något kompletterande antispyware. Så installerade jag för lite sedan Malwarebytes och SuperAntiSpyware och körde en genomsökning. Det visade sig att jag hade en del grus som CIS inte hade upptäckt, bl a nån rootkit.

Kanske hade du en del liggande latent, som CIS inte har fått anledning att plocka upp. Eller så fanns det inga signaturer. :-[

Jag tror dock att CIS skyddar mot exekvering av sådan skadlig kod, så trots att jag uppenbarligen hade en del skadligheter gömda i filsystemet misstänker (hoppas) jag att det inte hade någon större betydelse. Som Melih har förklarat lite här och var kan man teoretiskt sett ha hur mycket virus o dyl som helst utan att det innebär något hot. Det är först när skadliga program försöker få åtkomst till minne och CPU som de stoppas av CIS.

LA kan antagligen utveckla det där...

Så här skulle jag också beskriva saken, men jag kan även tillägga att CIS/Antivirus hittar sådant som kan vara skadligt om du gör något med filerna. Det kan t.ex. innebära att du kopierar en skadlig .exe-fil från en mapp till en annan. Då exekveras den inte, men Antivirus märker att den innehåller något skadligt (givet att det finns en signatur för det förstås) och erbjuder i så fall att sätta filen i karantän.

Vidare har JoWa också belyst ett par viktiga punkter.

LA
« Last Edit: November 20, 2008, 05:26:52 AM by LeoniAquila »

Offline silfver

• Newbie
  • *
« Reply #6 on: November 20, 2008, 07:19:49 AM »
Jag har också Malwarebytes och körde en sökning i går kväll. Det hittade ingenting.

Har också BoClean och det har inte gett sig till känna på länge.

Körde också hel sökning med Comodo Antivirus i natt. Tog en evighet .. jag hann se 'De dimhöljda bergens gorillor' medan datorn stod och malde virusscanning. Scanningen hittade några saker men jag tror det mera var ett påpekande om uppmärksamhet på några udda filer. Tror inte det handlade om virus...

Däremot fick jag för något år sedan avbrott på min bredbandsanslutning. När jag ringde ComHem och kom fram efter några dagar fick jag höra att de stängt av mig (Utan att meddela på något sätt !) därför att det hade sänts virus från mitt mailkonto. Kryptiska undanflykter och olika förklaringar beroende på vilken supportpersonal jag pratade med. Kontot öppnades igen utan egentlig förklaring vad som hänt. En vecka efter kommer så ett standardskrivet, oförskämt och rent hotfullt formulerat brev om att andra mailadressater hade mottagit mail från mitt konto och rapporterat att de innehöll en trojan. Det var bara det att jag inte hade skickat några mail den tid/dag då ComHem menade att min dator spred saker.

Jag tror att det istället var något ComHem hade i sina servrar. Fick aldrig någon vettig förklaring av dem även om de backade litet på det hotfulla om abonnemangsavstängning. Vem som rapporterat trojanspridning kunde de inte få fram, vad trojanen var för någon visste de inte och inte heller vilka mail det handlade om och sina loggar hade de raderat en dag efter händelsen och en vecka innan de skrev hotbrevet...

Min dator finns bakom enkel routerbrandvägg kompletterad med Comodo-brandväggen och därtill en hel hög med bra säkerhetsprogram, varav några av Comodos, som antivirus och malware-stoppare. Det närmaste jag kan komma en förklaring är att det fanns ett ord på en hemsida där jag beställde en programvara. Ordet var samma som det Trojan-familjen benämndes.

Jag trodde då och nu fortfarande att jag har ganska god säkerhet på min dator. Och att Comodoprogramvarorna funkar utmärkt att hålla min dator fri från hot utifrån... 

/Silfver

Offline JoWa

• Humanist
  • Global Moderator
  • Comodo's Hero
  • I believe in doubt.
    • Evolutionary history of life
« Reply #7 on: November 20, 2008, 11:09:45 AM »
Jag har också Malwarebytes och körde en sökning i går kväll. Det hittade ingenting.

Har också BoClean och det har inte gett sig till känna på länge.

Körde också hel sökning med Comodo Antivirus i natt. Tog en evighet .. jag hann se 'De dimhöljda bergens gorillor' medan datorn stod och malde virusscanning. Scanningen hittade några saker men jag tror det mera var ett påpekande om uppmärksamhet på några udda filer. Tror inte det handlade om virus...

Om du har de misstänkta filerna kvar, ladda upp dem på http://www.virustotal.com/sv/

Malwarebytes' Anti-Malware är utmärkt komplement, och det är även SuperAntiSpyware. :)
Ubuntu 21.10 | Firefox 93β | HTTPS Only Mode | Privacy Badger
Forum Policy | Comodo Product Help

Free Endpoint Protection
Seo4Smf 2.0 © SmfMod.Com Smf Destek