Jisses vad snabbt marcherat, och tydligt svarat. Jag tackar, bugar och ler. Suveränt. Har för mig att 1025 och flera andra snarlika portnummer är fula rackare som kan stängas av, men jag minns inte varför. (möjligen något med p2p). Men just den infon kanske jag lätt kan söka efter på nätet. (Just precis nu hoppade en meddelande ruta upp för port 67, och den var ju nödvändig typ, men samtidigt på meddelandet är den helt rödmarkerad. Här blir till att forska vidare).
Tack igen.
-BR
/Hittade den här sidan med lite info. Praktisk men inte helt fullödig ändå. Verkar som om man skulle kunna blocka 1025 om man känner för det, är dock lite osäker:
http://www.grc.com/port_1025.htmOch som följdfråga, ifall man själv vill blocka vissa portar manuellt (vilket kanske inte är det allra mest effektiva och önskvärda) gör man då så att man går till "Network Monitor" och skapar en ny regel. I stil med:
"Block TCP or UDP from IP (ANY) to IP (ANY) where source port is (ANY) and destination port is in (1900)", exempelvis? (Jag kör med engelskspråkiga versionen ännu). Då har man blockat just port 1900 från all kontakt, eller. Och placerar den längst ner på listan av regler. En nackdel med manuella regler kanske blir att den porten kommer att svara, och meddela att den är stängd. Vilket kanske inte är så perfekt möjligen (till skillnad från att vara helt tyst, men det ser jag ingen option för).