Author Topic: CPU gebruik 100%  (Read 10108 times)

Offline danyb

• Comodo Loves me
CPU gebruik 100%
« on: June 01, 2011, 10:16:31 AM »
Ik heb al enige tijd opgemerkt dat mijn CPU gebruik plots heel hoog wordt zonder dat ik iets speciaals doe.
Nu heb ik net een nieuwe task manager geïnstalleerd en daar zie ik zopas dat cmdagent.exe 100%CPU gebruikt. Ik deed niets speciaals.
Zal dit verder onderzoeken maar toch al een vraag. Er draaien 2 comodo gerelateerde programma's : cfp.exe en cmdagent.exe.
Wat doet die laatste?
Ik vind er op Nederlandse forum niets over. Wel op het engelse maar nooit een reactie van Comodo.
Mijn versie is 5.4.189822.1355

Offline EricJH

• Global Moderator
  • Comodo's Hero
Re: CPU gebruik 100%
« Reply #1 on: June 01, 2011, 01:42:34 PM »
Cfp.exe is de zogenaamde client of gebruikers interface. Dat is waar je CIS mee instelt.

Cmdagent.exe, dat draait als een service, die doet het werk, wordt door cfp.exe ingesteld en laat cfp.exe de waarschuwingen tonen.

Hoe lang duurt die hoge activiteit? Gebruik je de Comodo AV of enkel de firewall? Wat voor Windows versie gebruik je?
« Last Edit: June 01, 2011, 06:08:59 PM by EricJH »

Offline danyb

• Comodo Loves me
« Reply #2 on: June 06, 2011, 04:29:42 AM »
Sorry,
Ik had verwittiging over antwoord niet ingesteld. In andere forums gebeurt dit automatisch.
Ik vond het al zo raar dat ik geen reactie kreeg. Normaal zijn jullie (zoals ook nu weer) direct paraat voor hulp.
Intussen had ik vandaag ook weer zo'n hoog cpu gebruik.
Nu zie ik dat er op dat tijdstip een virusdatabase upodate is gebeurd.
Dus zal dat de reden zijn.
Kan je ergens instellen op welk tijdstip die update gebeurt?

Offline EricJH

• Global Moderator
  • Comodo's Hero
« Reply #3 on: June 06, 2011, 08:00:41 AM »
Je kunt de av updates niet direct instellen. Het kan wel met een omweg.

De truc is eerste de automatische av update uit te schakelen. Dan maak je één of meer geplande scans die je een map met een text bestandje laat scannen. Je moet wel ingesteld hebben dat bij een geplande scan (onder Scanner Instellingen)  CIS de av update.

Ik heb de instellingen van de notificatie al voor je aangepast. Ik heb "Turn notification on when you post or reply to a topic." ingeschakeld. Je kunt dit vinden als je bovenin beeld op Profile drukt; je komt dan in je persoonlijk controle paneel. Kies dan links onder Modify Profile voor "Notifications and Email".

Offline danyb

• Comodo Loves me
« Reply #4 on: June 09, 2011, 10:01:32 AM »
Ik had nog niet de tijd gehad te proberen wat je mij voorstelde.
Ik heb eerst ook wat in de hulp zitten bladeren maar ik snap het toch allemaal niet goed:
Mijn Antivirus Gedragsinstellingen:
1. Realtime scannen = Statefull
    Scan geheugen tijdens opstarten en Automatisch in Quarantaine afgevinkt
    Antivirus updaten voor scannen en Toon Alarmeringsberichten afgevinkt
2. Handmatig scannen  : de 3 eerste aangevinkt
3. Geplande scans
   Scan geheugen tijdens opstarten - scan archiefbestanden - Antivirus automatisch updaten -       
   Toon scanvooruitgang aangevinkt
De geplande scan is zondag om 12 AM
Bij Overzicht zie ik bij Antivirus : database bijgewerkt op 9/6 om 16:22:48 (dat is nu 30 minuten geleden.

Anderzijds heb ik ook de melding 'Je hebt nog geen complete systeemscan uitgevoerd'

Hier dan mijn vragen :
Geplande scan zondag 12AM dat is 12 uur 's nachts???
Dan staat PC meestal af - dus gebeurt complete scan als ik pc daarna opstart??
Anderzijds waarom staat er dan : nog geen complete systeemscan uitgevoerd?
En waarom is virusdatabase 30 minuten geleden bijgewerkt??
Ik dacht dat de reden was dat ik mail had ontvangen.
Heb mijn mails opgehaald dus ik haalde nog eens mail binnen maar virusdatabase blijft bijgewerkt om 16:22

Ik heb in scanprofielen een nieuw profiel gemaakt met 1 document erin
Dat heb ik dan gepland op een uur dat mij goed uitkomt.
Dan heb ik nog bij geplande scans afgevinkt scan geheugen tijdens opstarten en scan archiefbestanden
Maar ik denk niet dat dit voldoende is vermits er nu virusdatabase update gebeurt om een reden, die mij ontgaat.

Ik heb de gewoonte mijn pc maandelijks te scannen met Comodo en nog een paar programma's.
Ik verwacht van een antivirus dat hij bestanden, die ik binnenhaal controleert en dat ik dus niet voortdurend mijn hele pc moet scannen. Mijn antivirusdatabase zou ik dagelijks één keer willen updaten

« Last Edit: June 09, 2011, 10:25:08 AM by danyb »

Offline EricJH

• Global Moderator
  • Comodo's Hero
« Reply #5 on: June 09, 2011, 04:26:36 PM »
Ik had nog niet de tijd gehad te proberen wat je mij voorstelde.
Ik heb eerst ook wat in de hulp zitten bladeren maar ik snap het toch allemaal niet goed:
Mijn Antivirus Gedragsinstellingen:
1. Realtime scannen = Statefull
    Scan geheugen tijdens opstarten en Automatisch in Quarantaine afgevinkt
    Antivirus updaten voor scannen en Toon Alarmeringsberichten afgevinkt
2. Handmatig scannen  : de 3 eerste aangevinkt
3. Geplande scans
   Scan geheugen tijdens opstarten - scan archiefbestanden - Antivirus automatisch updaten -       
   Toon scanvooruitgang aangevinkt
De geplande scan is zondag om 12 AM
Bij Overzicht zie ik bij Antivirus : database bijgewerkt op 9/6 om 16:22:48 (dat is nu 30 minuten geleden.

Anderzijds heb ik ook de melding 'Je hebt nog geen complete systeemscan uitgevoerd'

Hier dan mijn vragen :
Geplande scan zondag 12AM dat is 12 uur 's nachts???
Ik denk dat 12 AM 's nachts is. Ik heb de vraag even aan de andere mods doorgespeeld.
Dan staat PC meestal af - dus gebeurt complete scan als ik pc daarna opstart??
De handleiding zegt er niets over. Heb ook even doorgespeeld
Anderzijds waarom staat er dan : nog geen complete systeemscan uitgevoerd?
Dan is de geplande scan niet gedaan en dat bewijst dat als de scan gemist wordt die niet gedaan word.
En waarom is virusdatabase 30 minuten geleden bijgewerkt??
Ik dacht dat de reden was dat ik mail had ontvangen.
Heb mijn mails opgehaald dus ik haalde nog eens mail binnen maar virusdatabase blijft bijgewerkt om 16:22
CIS heeft geen aparte mail scanner.

Ik heb in scanprofielen een nieuw profiel gemaakt met 1 document erin
Dat heb ik dan gepland op een uur dat mij goed uitkomt.
Dan heb ik nog bij geplande scans afgevinkt scan geheugen tijdens opstarten en scan archiefbestanden
Maar ik denk niet dat dit voldoende is vermits er nu virusdatabase update gebeurt om een reden, die mij ontgaat.
Laat jij applicaties bestanden scannen door CIS. Denk aan WinRar, WinZip, Instant Messenger programma's (Live Messenger, Yahoo Messenger etc)? Of heb je een bestand of map laten scannen middels de rechts klik in Verkenner?  De reden dat ik vraag is dat de automatische update voor Handmatige scanner aanstaat.

Ik heb de gewoonte mijn pc maandelijks te scannen met Comodo en nog een paar programma's.
Ik verwacht van een antivirus dat hij bestanden, die ik binnenhaal controleert en dat ik dus niet voortdurend mijn hele pc moet scannen.
CIS zal een bestand scannen op het moment dat het in het werkgeheugen wordt geladen, naar disk word geschreven of als een map wordt geopend in Verkenner. Het heeft geen apart webschild. Het is Comodo's overtuiging dat als een malware naar geheugen of disk word geschreven dat genoeg is. Dat wil zeggen dat er geen zogenaamde schilden zijn; die vertragen het systeem alleen maar. Het helpt CIS licht te houden.

Offline danyb

• Comodo Loves me
« Reply #6 on: June 10, 2011, 09:50:52 AM »
Ik geef je veel werk maar ik snap nu al iets meer van de manier waarop comodo werkt.
Vermoedelijk wordt mijn PC niet wekelijks zondag om 12u gescand omdat hij niet aanstaat. Maar dat is OK voor mij - ik doe het liever zelf als computer lang niets moet doen.
Laat jij applicaties bestanden scannen door CIS. Denk aan WinRar, WinZip, Instant Messenger programma's (Live Messenger, Yahoo Messenger etc)? Of heb je een bestand of map laten scannen middels de rechts klik in Verkenner?  De reden dat ik vraag is dat de automatische update voor Handmatige scanner aanstaat.
??? Bij handmatig scannen is de optie "scan archiefbestanden o.a. zip en rar aangevinkt.
Instant Messenger programma's : ik zie geen optie maar ik gebruik die ook niet
Ik heb gewoon één tekstdocument aangeduid dat ik dagelijks laat scannen - dit dus om de virusdatabase te updaten
CIS heeft geen aparte mailscanner. CIS zal een bestand scannen op het moment dat het in het werkgeheugen wordt geladen, naar disk word geschreven of als een map wordt geopend in Verkenner
Ik heb in Realtime scannen "scan geheugen tijdens opstarten" afgevinkt - mocht dat dan wel????

Nu is deze post begonnen omdat ik vaststel dat cmdagent.exe af en toe enorm veel CPU gebruikt.
Ik heb een programma SeeStatMenu op de pc gezet om de oorzaak van het soms vastlopen op te sporen.
Nu keek ik daar even in en ik zie dat cfpupdat.exe vandaag gedraaid heeft om 9u34 (7sec) en om 14u41 (9 sec) Comodo zegt dat mijn laatste virusupdate gebeurd is om 14u40. Dus :
1. cmdagent.exe is niet de virusudate
2. de virusupdate duurt minder dan 10 seconden.

Waardoor de virusupdate getriggerd werd heb ik niet gevonden. Feit is dat ik de pc vanmiddag heb afgezet dus na elke opstart (hij was gestart 9u27 en 14u33)

Dus blijft mijn vraag in feite : wat doet cmdagent.exe? Vandaag heeft die volgens mijn SeeStat nog niet gedraaid.
En toch wel graag even antwoord hoe ik realtime scanner best instel.

Offline EricJH

• Global Moderator
  • Comodo's Hero
« Reply #7 on: June 10, 2011, 11:35:34 AM »
Ik geef je veel werk maar ik snap nu al iets meer van de manier waarop comodo werkt.
Vermoedelijk wordt mijn PC niet wekelijks zondag om 12u gescand omdat hij niet aanstaat. Maar dat is OK voor mij - ik doe het liever zelf als computer lang niets moet doen. ??? 
Navraag leerde mij dat 12 AM inderdaad middernacht is.
Bij handmatig scannen is de optie "scan archiefbestanden o.a. zip en rar aangevinkt.
Dat staat los van mijn vraag. Mensen stellen soms in programma's handmatig in om bij het ontvangen van bestanden of bij uitpakken van archieven te laten scannen.
Instant Messenger programma's : ik zie geen optie maar ik gebruik die ook niet
Ik heb gewoon één tekstdocument aangeduid dat ik dagelijks laat scannen - dit dus om de virusdatabase te updaten
Ik heb in Realtime scannen "scan geheugen tijdens opstarten" afgevinkt - mocht dat dan wel????
Dit staat standaard uit.

Nu is deze post begonnen omdat ik vaststel dat cmdagent.exe af en toe enorm veel CPU gebruikt.
Ik heb een programma SeeStatMenu op de pc gezet om de oorzaak van het soms vastlopen op te sporen.
Nu keek ik daar even in en ik zie dat cfpupdat.exe vandaag gedraaid heeft om 9u34 (7sec) en om 14u41 (9 sec) Comodo zegt dat mijn laatste virusupdate gebeurd is om 14u40. Dus :
1. cmdagent.exe is niet de virusudate
2. de virusupdate duurt minder dan 10 seconden.

Waardoor de virusupdate getriggerd werd heb ik niet gevonden. Feit is dat ik de pc vanmiddag heb afgezet dus na elke opstart (hij was gestart 9u27 en 14u33)

Dus blijft mijn vraag in feite : wat doet cmdagent.exe? Vandaag heeft die volgens mijn SeeStat nog niet gedraaid.
En toch wel graag even antwoord hoe ik realtime scanner best instel.
Cpudat.exe is de programma updater. Cmdagent.exe doet vele dingen waaronder het updaten van de AV.

Ik ben niet bekend met SeeStat. Het enige dat ik kan zeggen dat cmdagent.exe draait als een service en cfp.exe draait als een regulier programma. Misschien dat SeeStat daarom wel activiteit voor de één en niet voor de ander rapporteert.

Voor de real time scanner gebruik ik gewoon de standaardinstellingen. Ik heb enkel de tijd dat een waarschuwing word getoond naar 999s gezet.

Offline danyb

• Comodo Loves me
« Reply #8 on: June 10, 2011, 01:18:30 PM »
De laatste dagen heb ik het CPU gebruik niet meer zo hoog gezien.
Ik ga het verder in het oog houden.
Maar ik las elders hier in het forum over een hoog CPU gebruik omdat de updater niet verbonden raakte.
Misschien is het dat.
Ik blijf er verder naar zoeken.

Mijn Real Time scanner staat op Stateful
Met afgevinkt :
Scan geheugen tijdens opstarten
Automatisch in quarantaine plaatsen van bedreigingen
Rest aangevinkt
En alarm heb ik verzet op 999 sec
Als ik zo goed beveiligd ben laten we het er voorlopig bij.

Offline LouisVersteeg

• Newbie
  • *
100 % CPU gebruik door CMDAGENT.EXE
« Reply #9 on: June 30, 2012, 04:16:21 AM »
Beste mensen,

Een post van een complete newbie, ook wel op het gebied van fora.

Ik zie dat dit onderwerp al 120 dagen inactief is, maar het het komt toch het dichtste bij mijn problematiek.

Ik heb een haat-liefde verhouding met CIS; zojuist heb ik het voor de triljoenste keer weer eens deDEinstalleerd. Oorzaak : CMDAGENT.EXE ! Dit proces legt mijn laptop op de meest ongeschikte momenten volledig lam door voor 100% de cpu te gebruiken. Het enige wat gelukkig nog wel start is Windows Taakbeheer, waardoor ik weet wat er (weer) eens aan de hand is. Een "flat-line" in de grafiek van het CPU-gebruik, "cmdagent.exe" op nummer 1 met met 99 (wat eigenlijk ?) op het tabblad processen.

Wanneer ? Moeilijk te definiëren, en in mijn belevenis niet op de bovengenoemde tijdstippen. Een duidelijk trend is wel het gebruik van multimedia bestanden. Met name het starten van video's. Of het verplaatsen/kopiëren van een video bestand. Eigenlijk kan het eenmalig aanklikken (links EN rechts) van een multimedia bestand al de oorzaak zijn. Openen in een bewerkingsprogramma geeft ook vaak dezelfde problemen.

Hoe lang het duurt ? In mijn belevenis is dat echt afhankelijk van de grote van het bestand. Het lijkt wel, heb ik eens gedacht, alsof CMDAGENT eerst het volledige bestand gaat "doorlopen" om het op verkeerde zaken te scannen. Zelf een antivirus-scan voor het bestand starten gaat wel snel ! En de scan ook !
Als ik hetzelfde bestand kort daarna nogmaals open of aanklik is er vaak geen probleem. Alsof CMDAGENT het bestand "herkend" ...
Bij video bewerking (eenvoudig knippen/plakken) blijft CMDAGENT prioriteit vragen. Van de week met een bestand van iets meer dan 1 Gigabyte bezig geweest, maar dan loop ik dus tegen een "hang-up"-tijd van 20 minuten !

Uiteindelijk komt het altijd wel weer goed, maar het geeft veel ergernis.

En dan ga ik nu waarschijnlijk weer even zitten prutsen met een veel mindere beveiligingsoplossing (AVG + Windows Firewall), maar ik weet zeker dat ik over een tijdje CIS toch weer ga proberen in de hoop dat het nu wel beter werkt (voor mij) ...

Vage omschrijving ik weet het, maar ik kan het niet nauwkeuriger definiëren

Wat gegevens:
Een oude Intel Celeron M CPU (420[at]1.6GHz)
1 Gb RAM
Windows XP SP3
CIS geïnstalleerd met standaard opties, alleen "zandbakken" uitgezet.

Ok, dat is het, ik hoop dat iemand er iets mee kan ... Alvast bedankt.

Louis.

Offline Ronny

• Product Translator
  • Global Moderator
  • Comodo's Hero
  • Volunteer Moderator
« Reply #10 on: June 30, 2012, 09:08:32 AM »
Hoi Louis,

Het lijkt er inderdaad sterk op dat het 99% CPU (dat is wat je in taakbeheer ziet, het aantal % CPU cycles/bewerkingen).
cmdagent.exe is duidelijk veel te druk met jou grote video bestanden. Wat we even zouden moeten zien uit te vissen is of dit gedrag ook voorkomt als je de Antivirus schakelaar op uit zet.

Als het dan geen probleem is kunnen we beter zorgen dat b.v. je Video directories worden uitgesloten van de virusscanner.
Dan is de rest van je systeem naar wens beveiligd en zal de AV in die map met z'n vingers van die bestanden afblijven.
Volunteer Moderator
Any concerns? Please send me a PM or review the Forum Policy -  update Jan 3rd 2013!

Offline LouisVersteeg

• Newbie
  • *
« Reply #11 on: July 01, 2012, 04:20:52 AM »

Mooi ! Dank voor de wel zeer snelle reactie, het is toch weekend ?  ;)

Gun me even de tijd om in de komende dagen CIS weer te installeren en de virusscanner uit te zetten, en even wat ervaring op te doen. Dan weten we meer.

Gr. Louis.

Seo4Smf 2.0 © SmfMod.Com | Smf Destek